TU/e stelt prijs in voor eigen toponderzoekers

Tijdens de eerste TU/e Research Day op donderdag 12 mei huldigt de universiteit niet alleen drie externe topwetenschappers met eredoctoraten, maar zet ze ook drie onderzoekers uit eigen huis in het zonnetje. Voor het eerst worden dan de nieuwe TU/e Science Awards uitgereikt, waaraan een geldbedrag van 15.000 euro is verbonden. De prijsuitreiking wordt een jaarlijks terugkerende ceremonie.

foto Stone36 / Shutterstock

Onder het motto ‘Celebrate Science’ houdt de TU/e op donderdag 12 mei voor het eerst een TU/e Research Day. Eregasten zijn de drie laureaten die in het vorige (lustrum)jaar een eredoctoraat van de TU/e aangeboden hebben gekregen: Klavs Jensen, Margot Gerritsen en David Mooney.

In 2021 gooide de pandemie roet in het eten en konden de eredoctoren niet vanuit de VS afreizen naar Eindhoven om gelauwerd te worden, maar dit jaar komen zij alsnog. “Toen dachten we: waarom maken we van die dag niet een feestelijk evenement voor de hele academische gemeenschap? Het is belangrijk om de wetenschap te vieren.” En zo ontstond het idee voor de TU/e Research Day, vertelt beleidsmedewerker Rianne Pas. Het voornemen is om er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken.

Science Awards

Een van de andere programma-onderdelen die dag is de uitreiking van de TU/e Science Awards (niet te verwarren met de TU/e Academic Awards). Er zijn er drie, die gaan naar TU/e-wetenschappers in drie verschillende stadia van hun carrière. Pas: “We volgen met onze Young researcher award, Groundbreaking researcher award en Leadership in excellence award ongeveer de indeling die je ziet bij de Veni-, Vidi- en Vicibeurzen en ERC-grants.”

De Science Awards worden voortaan elk jaar uitgereikt en er is een roulatiesysteem bedacht, waardoor elke faculteit jaarlijks voor één categorie in aanmerking komt. In 2022 gaat de Young researcher award naar een genomineerde uit een van de engineering-faculteiten (Mechanical Engineering, Electrical Engineering, Built Environment). De prijs voor de Groundbreaking researcher gaat naar een faculteit uit het science-gebied (Applied Physics, Biomedical Engineering, Mathematics & Computer Science, Chemical Engineering & Chemistry) en de Leadership in excellence award is bestemd voor een onderzoeker uit de hoek van Design & Management (Industrial Design, Industrial Engineering & Innovation Sciences).

In 2023 en 2024 verspringt die indeling, om in 2025 weer van voren af aan te beginnen. Overigens heeft Built Environment een bijzondere positie: deze faculteit dingt in 2022, 2023 en 2024 mee bij Engineering, en de drie jaren daarna bij Design & Management, en zo verder.

Nomineren

Elke decaan mag een wetenschapper uit de eigen gelederen nomineren voor de award uit de categorie waarin de faculteit meedingt. Daarnaast dragen de wetenschappelijk directeuren van de vier TU/e-onderzoeksinstituten nominaties aan voor elke categorie. Een extra nominatie voor de Young researcher award wordt geleverd door de Eindhovense Young Academy EYAE.

De jury bestaat uit de rector en de decanen van de faculteiten die niet meedingen voor de betreffende award. De drie winnaars gaan ervandoor met elk 15.000 euro, te besteden aan de ontwikkeling van hun wetenschappelijke carrière.

Impact en leiderschap

Bij de jurering draait het niet alleen om publicaties en citaties, benadrukt Pas. “We willen niet voorbij gaan aan nieuwe ontwikkelingen als Erkennen en Waarderen. Daarom leggen we in de criteria ook de nadruk op factoren als impact en leiderschap.”

Met de TU/e Science Awards hoopt de organisatie ook hidden gems te ontdekken, die buiten de eigen faculteit misschien nog niet zo bekend zijn, zegt Pas. “Dit helpt ons ook om kandidaten te leren kennen die wij als TU/e op onze beurt kunnen nomineren voor (inter)nationale wetenschapsprijzen.”