Sociëteit van E.S.C in Eindhoven beklad met anti-corps leuzen

De Sociëteit Ilium van het Eindhovens Studentencorps (E.S.C) aan de Ten Hagestraat 13 is beklad met leuzen tegen het corps, verwijzend naar de Vrije Bond, een anarchistische zelforganisatie. Op de muur staat “Op zoek naar Kameraden? Vrijebond.org.”, “Dood aan het patriarchaat” en “ACAB”. Dat laatste staat normaal voor ‘all cops are bastards’, maar lijkt in deze context ‘all corpora are bastards’ te betekenen. Verder zijn hamer en sikkel te zien (symbolen van het communisme), een anarchistisch symbool (cirkel met een A) en een trans-anarchistisch symbool (vrouwensymbool met twee soorten pijlen links en rechtsboven en een A erin).

Patriarchaat, een maatschappijvorm waarbij vaders of mannen een dominante rol innemen, lijkt te wijzen op de ‘mannencultuur’ bij corpora waarbij vrouwen als minderen worden gezien, zoals onlangs nog gebeurde bij de Amsterdamse studentenvereniging A.S.C/A.V.S.V. waarbij een video lekte waarop werd gezegd dat ‘vrouwen slechts hoeren en sperma-emmers zijn’. Op de social media van een ander anarchistisch initiatief, @forumvooranarchisme_official wordt ook over de bekladding gepost: 'In solidariteit met de Amsterdamse Sperma Containers, hebben sperma-emmers de sociëteit van het Eindhovens Studentencorps beklad. Tegen studentencorpora, overal. Toen deze foto werd genomen, was een opgeplakte notitie al weer verwijderd. De tekst was: “Deze sperma-emmer castreert corpsballen. Hef deze misogyne, bourgeoisclub per direct op.”.' Onder de post is ook onenigheid te lezen over de communistische symbolen van hamer en sikkel die men niet bij anarchie vindt horen.

Het E.S.C wil zelf enkel kort schriftelijk reageren en verwijst voor vragen door naar de woordvoering van de TU/e. Die is ook om een reactie gevraagd maar heeft niet gereageerd. President van de Senaat van het E.S.C Imke Bloemen: 'We zijn zeer geschrokken van de bekladding van ons pand. We hebben aangifte gedaan van vandalisme en wij hopen dat de politie hier een gevolg aan geeft. We zijn van plan zo snel mogelijk de Sociëteit te herstellen voor het ingaan van de Introductieweek van de TU/e en de Fontys. Wij kijken dan ook uit naar een mooie week en ontvangen aankomend studenten graag op onze Sociëteit.'

Op de website van de Vrije Bond, is te zien dat het gaat om een anarchistische zelforganisatie. 'De Vrije Bond is een verzameling van mensen die streven naar een andere samenleving. Een samenleving zonder hiërarchieën, zonder onderdrukking en uitbuiting van mensen en dieren en zonder uitputting van het milieu', is daar te lezen. Cursor heeft contact gezocht met de Bond en gevraagd waarom de leuzen op de sociëteit gespoten zijn en wat hun doel is. Daar is niet op gereageerd. De politiewoordvoering Oost-Brabant laat weten dat het incident bekend is bij de politie en dat de wijkagent in gesprek gaat met het E.S.C.