College van Bestuur belooft statement aan bezetters universiteit

De woordvoerder van de TU/e laat weten dat woensdag 7 december een statement van het College van Bestuur verwacht mag worden richting de bezetters van End Fossil Occupy en University Rebellion. Sinds maandagochtend bezetten zij Atlas omdat ze drie eisen hebben richting het bestuur van de TU/e: het uitroepen van de klimaatnoodtoestand, transparantie over de derde geldstroom van de universiteit en het verbreken van de banden met de fossiele brandstofbedrijven.

De actiegroepen huizen sinds maandagochtend in Atlas waar ze begonnen met één kamer en ondertussen al twee kamers hebben ingenomen op de eerste verdieping. Ze zeggen te blijven tot hun eisen ingewilligd zijn. Afgelopen nacht zijn ze daarom ook blijven slapen omdat het CvB toen zei geen tijd voor hen te hebben.

Vandaag hebben twee leden van de actiegroepen wel een eerste gesprek gehad met het College waarin de belofte werd gedaan dat ze een statement gaan uitbrengen. Liz van der Jagt van University Rebellion laat weten “uit te kijken naar dat statement en het belangrijk te vinden dat het statement SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) is, zodat wij én de media kunnen meten of de universiteit ook doet wat ze zegt en we de TU/e kunnen houden aan gedane beloftes.”

De actiegroepen gaan vanavond hun tweede nacht in. Woensdag zal Cursor verder verslag doen van het statement door het CvB.