Early Career Awards voor twee onderzoekers TU/e

Wetenschapsgenootschap KNAW heeft voor de vierde maal de Early Career Awards toegekend. Ze gaan dit jaar naar twaalf wetenschappers aan het begin van hun loopbaan die originele onderzoeksideeën hebben. Aan de TU/e zijn Francesca Grisoni en Bas Overvelde de winnaars van een kunstwerk en een geldbedrag van 15 duizend euro, dat ze naar eigen inzicht mogen besteden en dat ze op 14 februari officieel wordt overhandigd.

foto Black Salmon / Shutterstock

Francesca Grisoni, die sinds maart 2021 als universitair docent actief is bij de Molecular Machine Learning Group en de Chemical Biology Group, werkt met haar team aan het ontwikkelen van nieuwe methodieken om kunstmatige intelligentie toe te passen in moleculaire wetenschappen.

Haar doel is nieuwe, slimmere geneesmiddelen te kunnen maken. Het ontdekken daarvan is een uitdaging omdat er té veel mogelijkheden zijn. Het ‘chemisch universum’ omvat meer dan 1060 verschillende moleculen – veel meer dan er sterren zijn in het Melkwegstelsel. Die allemaal te testen op hun bruikbaarheid is voor mensen niet te doen. Kunstmatige intelligentie biedt veelbelovende mogelijkheden om een enorme hoeveelheid complexe moleculaire data efficiënt te doorkruisen en er relevante informatie uit te destilleren.

Zachte robots

Universitair hoofddocent Bas Overvelde is sinds september 2020 aan de TU/e groepsleider bij de Soft Robotic Matter Group en bij AMOLF (al sinds 2016) en doet onderzoek naar zachte robots, gemaakt van veerkrachtig en ‘intelligent’ materiaal. Die zachtheid is een uitkomst op plekken waar robots moeten omgaan met kwetsbare objecten zoals vruchten, of in het menselijk lichaam.

Zo werkt Overvelde aan de ontwikkeling van een zacht kunsthart, dat op een meer natuurlijke manier werkt dan bestaande kunstharten. Door een combinatie van experimentele, computationele en analytische methoden wil hij robots maken zonder een centraal aansturende computer, die kunnen bewegen en reageren op hun omgeving dankzij ingebouwde reflexen in hun robotlichaam. Zie hier voor meer over Overvelde en zijn onderzoek.

Early Career Award 2022 per instelling

Universiteit van Amsterdam