Tweede seizoen studentenpodcast Mentalitijd van start

Onderwerpen waar studenten het moeilijk mee hebben bespreekbaar maken: met dat doel zette een groepje studenten van SSRE vorig jaar de podcast Mentalitijd op. Het werd een groot succes, de zes afleveringen werden samen op Spotify al zeker vierduizend keer beluisterd, met als grote uitschieter een aflevering over depressie. Dat laatste onderwerp zal in seizoen twee verder worden uitgediept. Ook zullen de studenten het met professionals gaan hebben over eenzaamheid, relaties en keuzestress.

foto Mentalitijd

Weten dat je niet de enige bent, dat kwam in alle afleveringen van het vorige seizoen van de podcast-serie Mentalitijd wel ter sprake, vertelt Renske Lijcklama à Nijeholt, derdejaarsstudent Psychology & Technology en al sinds vorig jaar betrokken bij het project. “Rationeel gezien weet je wel dat anderen met dezelfde problemen lopen, maar op de een of andere manier voel je dat niet.” Het helpt om het letterlijk van iemand anders te horen, en een podcast is daar een prima middel voor, weet de student. “Wat ook helpt is dat het zo laagdrempelig is. Je zit nergens aan vast en niemand hoeft te weten dat je een aflevering aanzet.” Zonder zelf mee te doen aan een gesprek horen studenten van anderen hoe zij met dingen als prestatiedruk, ongewenst seksueel gedrag of depressie omgaan.

Dat de podcast zo vaak beluisterd wordt, is voor de makers een bevestiging dat het met studentenwelzijn niet zo best gesteld is. Dat zien ze zelf ook om zich heen. Maar dat vooral de aflevering over depressie zo vaak werd aangeklikt, daar schrokken ze toch wel van, zegt Siemen van Lierop, ook student Psychology & Technology en commissielid van de podcast. “Het is eng dat er zoveel mensen mee blijken te kampen.” Wat ook opvalt, is dat de aflevering al een jaar oud is, maar vorige week nog zeker zestig keer werd aangeklikt, voegt Lijcklama à Nijeholt daar aan toe.

Huilend op de bank

Om die reden hebben de studenten ervoor gekozen om in seizoen twee dieper in te gaan op dat onderwerp, zegt Lijcklama à Nijeholt. “We hebben het opgesplitst in onzekerheid, suïcide en eenzaamheid.” Van Lierop praat mee als gast in een aflevering over prestatiedruk. “We hebben het daarin over carrièrestress, te veel commissies oppakken om een goed CV te hebben, burn-outs en stress. Ik heb zelf geen burn-out, maar merk bijvoorbeeld wel dat de reden dat ik aan veel commissies meedoe niet per se is omdat ik het altijd leuk vind, maar omdat het goed is voor mijn toekomstige carrière. Ik heb ook te maken gehad met veel dingen die druk opleverden en heb toen ook weleens huilend op de bank gezeten en gedacht: waarom doe ik het allemaal?”

Het is volgens hem goed om daar eerlijk over te zijn, niet alleen in een podcast, maar ook naar vrienden en medestudenten. “Het is niet gebruikelijk om dat te doen. Als mensen bijvoorbeeld vragen waarom je niet mee naar de kroeg gaat, is het antwoord vaak dat dat vanwege een opdracht of deadline is. Het is niet zo normaal om te zeggen dat je je niet zo lekker voelt, terwijl dat voor veel meer begrip bij vrienden zorgt. Zo kunnen ze je ook beter steunen.” Je hoeft het echt niet bij elk biertje over je burn-out te hebben, zegt Lijcklama à Nijeholt, maar als er onderling wat meer over dit soort problemen gepraat zou worden, dan zou dat volgens de studenten zeker helpen.

Professionele gasten

De studenten schuwen geen moeilijke onderwerpen, zo overwegen ze nog om dit seizoen een aflevering aan suïcide te wijden. Hoe bepalen ze op welke manier ze de soms erg zware onderwerpen moeten aanvliegen? “We zorgen ervoor dat we professionele gasten met verstand van zaken hebben. Die bieden context en gaan zelf ook in gesprek met de aanwezige studenten”, vertelt Van Lierop. “Dat zorgt ervoor dat de studenten zich veilig voelen om over dingen te praten.” De gasten bepalen dus eigenlijk de insteek, die in een voorgesprek gedeeltelijk wordt bepaald, zegt Lijcklama à Nijeholt. “We praten voor de opnames uitgebreid met de gast. We bedenken zelf van tevoren vragen, maar soms gooien we acht van de tien vragen weer weg na zo’n voorgesprek en kiezen we voor een specifieke invalshoek die door de gast is aangedragen.”

De studenten hebben vooral lovende reacties gekregen op de podcast, maar krijgen ook wel eens wat kritiek te horen. Zo werd Lijcklama à Nijeholt, die zelf als gast meesprak in een aflevering over seksueel overschrijdend gedrag, een opmerking verweten. “Ik zei iets in de trant van dat ik er niet wakker van kon liggen als iemand een keer op mijn kont sloeg.” Maar de studenten willen zaken juist ook van verschillende kanten belichten, zegt Klaas Wijnsma, commissielid en student Applied Physics. “De podcast hoeft niet politiek correct te zijn. We willen gewoon open zijn over hoe we over dingen denken. Als ik meepraat in een aflevering over onzekerheid, maar zelf niet onzeker ben, dan ga ik ook niet doen alsof ik dat wel ben. We willen een eerlijk verhaal vertellen.”

De eerste aflevering van seizoen twee van de Nederlandstalige podcast gaat over prestatiedruk en is vanaf 21 december te beluisteren op Spotify en Google Podcasts. Op die kanalen zijn ook alle afleveringen van het eerste seizoen te vinden.