Universiteiten nog niet verder open

Het kabinet heeft vandaag besloten dat het mbo, de hogescholen en de universiteiten nog niet open kunnen. Op 14 januari is er een nieuw beslismoment.

foto Maderla / Shutterstock

Na het besluit tot een harde lockdown half december was de hoop dat het hoger onderwijs eerder dan de andere sectoren al op 10 januari open zou kunnen gaan. UNL-voorzitter Pieter Duisenberg: “Helaas heeft het kabinet na advies van het OMT moeten besluiten dat het nog niet verantwoord is. Dit is natuurlijk opnieuw een tegenslag voor onze medewerkers en studenten. Gelukkig kunnen tentamens fysiek doorgaan en blijven de universiteitsbibliotheken open. Daarnaast gaan we zo goed mogelijk proberen het onderwijs online weer vorm te geven. We hopen dat daar snel weer meer mogelijkheden op de campus bij kunnen komen in de komende weken. Op 14 januari wordt de situatie opnieuw bekeken.”

De tentamens en examens waar studenten zich op hebben voorbereid, kunnen doorgaan zoals gepland. Practica en laboratoriumwerk kunnen doorgaan en er blijft ruimte voor de begeleiding van kwetsbare studenten. Overige onderwijsactiviteiten kunnen dus nog niet fysiek plaatsvinden. De universiteitsbibliotheken blijven open onder het regime van maximaal 75 personen per ruimte en met in achtneming van de bekende hygiënemaatregelen.