Solar Team Eindhoven: denk mee over ons nieuwe concept

Waar moet het Solar Team Eindhoven (STE) na de zomervakantie mee aan de slag? Die vraag wil het team bespreken met studenten die geïnteresseerd zijn in het bedenken en uitwerken van een nieuw, innovatief en duurzaam mobiliteitsconcept. In samenwerking met Cursor organiseert STE volgende week woensdag een brainstormsessie in het Auditorium, waar iedereen aan kan deelnemen ongeacht de opleiding die je nu volgt.

Elke twee jaar gaat een studententeam van start met het bedenken van een nieuw concept voor een zonnevoertuig dat de mobiliteitssector duurzamer moet maken. Dit uiterst succesvolle Solar Team Eindhoven bestaat al tien jaar (op 2 november 2012 publiceerde Cursor het eerste artikel over STE) en vorige week presenteerde spin-off Lightyear een zonnewagen, de Lightyear 0, die laat zien waar deelname aan zo’n team toe kan leiden. De eerste teamcaptain van STE, Lex Hoefsloot, geeft nu leiding aan het Helmondse bedrijf.

De koers die STE aanvankelijk inzette, elke twee jaar deelnemen aan de Cruiser-klasse in de World Solar Challenge in Australië, en die bij vier opeenvolgende edities winnend werd afgesloten, is inmiddels verlaten. In 2021 verraste het team met de zonnecamper Stella Vita, een ‘zelfvoorzienend huis op wielen’, zoals ze het zelf betitelde, waar veel publicitaire aandacht voor was. Met dit zonnevoertuig moest heel Europa kennismaken en daarom trok STE in de maanden september en oktober met Stella Vita van Eindhoven naar het Zuid-Spaanse Tarifa. Onderweg deden ze allerlei steden aan, zoals Brussel, Parijs, Le Mans, Madrid en Toledo.

Vooruitkijken

“Maar nu moet weer vooruitgekeken worden”, zegt masterstudent Mechanical Engineering Lowe Blom, die binnen het Stella Vita-team verantwoordelijk was voor aerodynamica en die al enige maanden ook parttime werkt bij Lightyear. Blom: “Daarom willen we volgende week studenten uitnodigen voor een brainstorm voor het bedenken van het concept waar een nieuw team mee aan het werk kan. We willen er echt een open bijeenkomst van maken: iedereen is welkom, ongeacht welke opleiding je volgt of in welke fase van je studie je zit. Daarbij staat het iedereen helemaal vrij om een idee of nieuw concept voor te dragen. Wie daar al een duidelijk idee over heeft, is welkom, maar ook degenen die gewoon eens met een groep geïnteresseerden over dit onderwerp willen praten. Heb je een wild idee, schroom niet en laat het ons weten op woensdagmiddag 22 juni in het Auditorium, zaal 14. We geven daar eerst een presentatie over STE, maar daarna is het aan de groep om met elkaar op zoek te gaan naar een spannend nieuw concept dat te maken heeft met een voertuig dat wordt aangedreven door zonne-energie. En natuurlijk kun je je ook al aanmelden om deel uit te gaan maken van het nieuwe team.”

De brainstorm die wordt georganiseerd door STE en Cursor vindt plaats op woensdag 22 juni van 15.00 tot 17.00 uur in het Auditorium in zaal 14. Wie geinteresseerd is om die bijeenkomst bij te wonen kan dat laten weten door een mail te sturen naar cursor@tue.nl.