Drie aanhoudingen na klimaatprotest tijdens Career Expo

University Rebellion heeft vandaag een actie gehouden tegen Shell tijdens de Career Expo op de TU/e. Bij de stand van Shell in het Auditorium stonden bijna twintig mensen met protestborden en flyers. De politie kwam met groot vertoon het Auditorium binnen en heeft de demonstranten gevorderd te vertrekken. De drie die daar geen gehoor aan gaven, zijn gearresteerd.

Nog onduidelijk is of en waar de drie gearresteerde studenten van de TU/e precies voor worden vervolgd. Een politieagente ter plaatse haalde eerst het argument ‘huisvredebreuk’ aan als reden om de studenten te vorderen weg te gaan. Vervolgens werd er medegedeeld dat ze enkel op de universiteit mogen zijn als ze zich aan de regels houden en dat ze dat niet hebben gedaan. Om welke regels het precies ging, wilde de agente niet zeggen.

De klimaatactivisten van University Rebellion (UR) namen plaats in de Senaatszaal voor de stand van Shell om daar te demonstreren tegen het podium dat de TU/e de fossielebrandstofgigant zou bieden. Medewerkers van de Wervingsdagen, de bestuurscommissie die de tweedaagse Career Expo organiseert, hebben de beveiliging gebeld wegens verstoring van de beurs. UR roept de TU/e ​​op 'om de banden met de fossielebrandstofindustrie te verbreken en specifiek tijdens carrière-evenementen geen podium meer te geven aan vertegenwoordigers van de meest schadelijke industrie van allemaal', zo laat de Eindhovense tak van University Rebellion weten in het persbericht. De medewerkers van Shell leken niet onder de indruk van de actie en voerden zonder opkijken verder hun gesprekken met potentiële nieuwe medewerkers. De demonstratie trok wel veel bekijks van bezoekers, andere standhouders, studenten en medewerkers.

Volhoudend

UR laat het er niet bij zitten en is van plan te blijven demonstreren tot de TU/e actie onderneemt. 'Niet alleen zijn hun emissies ongeëvenaard door andere industrieën, deze bedrijven zijn ontzettend traag om hun koolstofuitstoot aan te pakken', zo schrijft UR in het persbericht. 'Elk van hen heeft meer dan 40 miljoen dollar per jaar uitgegeven aan het verzwakken van het klimaatbeleid, terwijl ze het publiek verraden met bedrieglijke toezeggingen inzake koolstofneutraliteit. Deze bedrijven moeten hier geen podium krijgen om vers afgestudeerden te lokken.' Woordvoerster van UR voor deze actie, Yra Kurstjens, studente bij de faculteit IE&IS, geeft aan geschrokken te zijn van de arrestatie. Kurstjens: “We zijn hier met studenten, PhD's en academici. Deze generatie is klaar met dit beleid. Het kan zo niet langer en er moet wat veranderen.”