Dekate Mousa onthult blauwdruk van 275 meter

Fotografievereniging Dekate Mousa rolde vandaag een blauwdruk uit langs de Groene Loper op de campus. De afdruk van maar liefst 275 meter lang vertelt het verhaal van vele verenigingen op de TU/e. Ook de wind probeerde daarbij een rol op te eisen, waaiend onder het fragiele blauwe papier.

Een blauwdruk, ook wel cyanotype, is een fotografisch drukproces dat een cyaanblauwe afdruk geeft. Lange tijd was het een goedkope manier om kopieën van tekeningen te maken, blauwdrukken genoemd. Het proces maakt gebruik van twee chemicaliën: ferri-ammoniumcitraat en kaliumferricyanide. Daphne Dorrestijn, student bij Applied Physics en voorzitter van Dekate Mousa, nam Cursor mee langs de blauwdruk van maar liefst 275 meter lang.

“We hebben verenigingen uitgenodigd om deel te nemen aan het project, en dat deden er veel. Ze mochten kartonnen stencils maken met iets dat kenmerkend is voor hun vereniging, zoals toneelvereniging Doppio bijvoorbeeld deed met de maskers.” Terwijl we langs de blauwdruk lopen, ontvouwt zich een verhaal. De wind probeert echter de blauwdruk op te tillen, maar de leden van Dekate Mousa slagen er met toewijding en teamwork in om het papier op de grond te houden met zandzakken en ducttape.

Het maken van de blauwdruk nam ongeveer zes maanden in beslag. “We hebben een studio in Luna waar we deze hebben gemaakt. Daar moest het de hele tijd volledig donker blijven, omdat het papier gevoelig is voor licht, dus we konden de studio nergens anders voor gebruiken. Bij het voorbereiden van de blauwdruk wordt het papier doordrenkt met chemicaliën, uitgerold en gedroogd. En dan steeds een stukje verder om de hele rol te behandelen.” Toen kwam het belichtingsdeel: een deel werd tevoorschijn gehaald, de stencils van de verenigingen werden erop gelegd en het wachten kon beginnen. Het zonlicht lichtte de open delen in de stencils op, waardoor er een kleurverschil ontstond, zoals je in het eindresultaat ziet. “Sommige verenigingen besloten zelfs om hun leden af te beelden. Daarvoor lagen er dus studenten een kwartier buiten op het papier, dat deed voorbijgangers wel even opkijken.”

Dekate Mousa wilde het resultaat eerst in de bibliotheek hangen, maar aangezien het papier erg kwetsbaar is, zou ophangen niet de beste optie zijn. “Daarom hebben we ervoor gekozen om het in plaats daarvan hier op de grond te laten zien. We gaan een video maken en zelfs een drone gebruiken om alles op te nemen”, zegt Dorrestijn. Benieuwd naar een voorproefje? Cursor heeft een simpele video gemaakt die je kunt vinden in de stories van onze Instagram @cursortueindhoven.