Ouders zelf aan de slag bij Electrical Engineering

Dertig ouders zijn dinsdag op bezoek bij de ouderdag die studievereniging Thor organiseert. Commissie Volundr begeleidt een praktische opdracht en docent Oded Raz geeft een college. “Het is totaal anders dan ik had verwacht, maar wel erg leuk.”

foto Mike Zanderink

In het soldeerlab in Flux proberen ouders van eerste en tweedejaars Electrical Engineeringstudenten een draadloos communicatiebordje te maken. Als ze het goed doen, kan hun micro-controller dadelijk een lampje laten branden of een zoemertje laten horen op het apparaatje van een ándere ouder. In het Mesh-netwerk is namelijk ieder station draadloos verbonden met alle andere stations.

Het is een businesscase die is bedacht in de lockdownperiode en die wat Volundr betreft symbool kan staan voor onderwijs op anderhalve meter afstand. Volundr is de commissie bij Electrical Engineering die praktische ondersteuning biedt en studenten de kans geeft vaardigheden te ontwikkelen die niet in het curriculum staan en wel handig zijn in het toekomstige bedrijfsleven. Studenten noemen Volundr de Beuncommissie.

Volundr-lid en masterstudent Jorn de Vries zet zich al jaren in om studenten aan het “hobbyen” te krijgen. “Onze faculteit heeft meer aandacht voor theoretische kennis. Praktische vaardigheden zijn hier het ondergeschoven kindje. Voor een Electrical Engineer vind ik ze wel belangrijk.”

Alle eerstejaars bij EE krijgen tijdens de Intro ook deze opdracht. “Omdat ze op de middelbare school geen elektrovak hebben gehad, weten ze nog van niets. En dat geldt ook voor veel van de ouders die hier vandaag zijn”, denkt Jorn.

Enthousiast

Kathleen en Piet Nees zijn uit Antwerpen gekomen voor hun dochter Anouk, inmiddels tweedejaars. “Het is een rotjaar geweest voor studenten. We willen onze betrokkenheid tonen aan onze dochter”, zegt de moeder. Ze vindt het een leuke opdracht want hoewel ze elektromechanisch ingenieur is, hoeft ze in haar dagelijks werk nooit een elektronisch netwerk in elkaar te zetten.

Bij Diana en Christiaan van Maurik (zie hoofdfoto) gaat de opdracht ook goed. “Het is een totaal andere dag dan verwacht”, zegt de vader van Mauritius. “Hij zei dat we informatie en een lunch zouden krijgen en wij dachten dat hij erbij zou zijn. Maar hij heeft op dit moment college en wij zijn aan het werk, haha.” Van Maurik vindt het toch wel erg leuk: “Ik heb een tikkie los met elektro. Maar mijn interesse is nooit verder ontwikkeld en ik werk momenteel bij een sportschool. Ik voel me als Mozart zonder piano.”

Wet van Ohm

Twee moeders hebben ook genoten van het college dat alle ouders kregen van Oded Raz. Ze komen er tijdens het knutselen achter dat ze beiden HTS hebben gedaan. De wet van Ohm en de wet van Kirchhoff kwamen hen al bekend voor. Wat ze nog meer gemeen hebben is dat hun kinderen (Finn van Lieshout en Ciska de Greef) vorig jaar beide uitgeloot werden voor Computer Science en daarom bij EE studeren. “Ciska gaat volgend jaar verder bij Computer Science”, zegt haar moeder. “Ze heeft het hier wel erg naar haar zin gehad, hoor. Ik ben gekomen om te zien in welk gebouw zij zoveel dagen door heeft gebracht. Want ondanks corona kon ze hier toch vaak terecht.” De moeder van Finn is blij dat hij noodgedwongen bij EE begon. “Het bevalt hem heel goed.”