Achter de schermen bij College Tour

Het was een bijzondere aflevering van College Tour gisteravond; er was een jonge TU/e-alumnus in de hoofdrol, het speelde zich af in het Eindhovense Evoluon. Lex Hoefsloot, oprichter en ceo van Lightyear, mocht de vragen van gastheer Twan Huys en vele studenten beantwoorden en de ondernemende werktuigbouwer deed dat op innemende wijze. Cursor was erbij en zag ook wat er níet werd uitgezonden.

Ongeveer honderd studenten wachten op de begane grond van het Evoluon totdat Lex Hoefsloot met de eerst gebouwde Lightyear One komt binnenrijden. Het is een bijzonder moment en na de begroeting vraagt host Twan Huys of er ook studenten in mogen plaatsnemen. Hoefsloot staat het relaxed toe. Achter het stuur kruipen mag Fredrik Winnubst die in Delft werktuigbouwkunde studeert. Hij heeft nog maar één week zijn rijbewijs en is super enthousiast dat hij de Lightyear mag starten en twintig centimeter vooruit mag rijden. “Het zit meteen fantastisch, maar ik heb ook ongeveer dezelfde lichaamsbouw als Lex”, zegt hij nagenietend.

Autovirus

Op de bovenste verdieping van het ronde gebouw waar Hoefsloot niet als scholier is geweest en Huys wel, gaat het interview verder. Ze spreken over zijn jeugd en studententijd, over mensen die belangrijk voor hem zijn en natuurlijk over de zonnewagen.

Ze bekijken Hoefsloots kindertekeningen met auto-ontwerpen. “Na mijn twaalfde was ik niet meer zo gek op auto’s, maar op de TU/e heeft hoogleraar Maarten Steinbuch me weer geïnjecteerd met het autovirus.” Het verhaal is bekend: met medestudenten richtte Hoefsloot Solar Team Eindhoven op en bouwde zonnewagen Stella. Deze won de World Solar Challenge in Australië in 2013. “Als dat niet was gebeurd, was Lightyear niet opgericht”, zegt Hoefsloot. De vraag naar zijn beste keuze beantwoordt hij met “het oprichten van STE met vriend Roy Cobbenhagen”, maar hij vertelt ook dat hij ooit lid werd van een studentenvereniging en dat hij daar is weggegaan. “Dat was ook een goede keuze.”

Mannenwereld

Bij College Tour wordt altijd gevraagd naar het drank, drugs en rock & roll-verleden van de gast. Hoefsloot heeft geen sterke verhalen op dat vlak. “Ging je wel achter de vrouwen aan?” Hoefsloot: “Nou, op de TU/e was in mijn tijd negentig procent man.” Huys zegt dat hij dat ook nu nog in het publiek terugziet. Hij dringt meermaals aan tot de eerste vrouw een vraag wil stellen. De studenten in de zaal komen trouwens behalve uit Eindhoven ook uit Utrecht, Nijmegen, Delft en Enschede en de meesten hebben een vraag paraat.

De eerste dame die een vraag stelt wil weten hoe de verwachting is van de verkoop van Lightyear. Er zijn er nu 150 verkocht en My Wheels Deelauto’s en LeasePlan hebben vijfhonderd auto’s gereserveerd. Ze mogen nu nog niet op de weg van de RWD. “We zijn wel al heel lang met ze in contact, dus er zijn geen zorgen dat we in juni niet ons eerste nummerbord krijgen. Ze laten ons met vijf prototypes bizarre testen doen; over een heuveltje rijden en hard neerkomen, over een stalen balk rijden.”

Hoefsloot beantwoordt Huys’ vraag over financiën met: “Sinds 2016 heeft Lightyear 150 miljoen op gehaald. Dat kapitaal is er nog niet doorheen.” Over concurrenten en deals met andere autoleveranciers houdt Hoefsloot zich op de vlakte en Huys vraagt hem uit te leggen waarom. “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”, zo laat de autobouwer weten.

Sleutelfiguren

Met korte video’s brengt KRO-NCRV enkele belangrijke personen uit Hoefsloots leven in beeld, hoewel zijn ouders en vriendin en collega Tessie Hartjes ook live aanwezig zijn. We zien Helga van Leur, “Lex is geen Ja, maar-type, maar een Oké, hoe dan-type, een rasoptimist”, en Elon Musk toen die aan het begin van zijn Tesla-avontuur stond. Feike Sijbesma, voorheen ceo van DSM en speciaal-corona-gezant voor het ministerie van VWS, is de man die Hoefsloot adviseert in diens rol als ceo van een miljoenenbedrijf. Hij vertelt dat de student zichzelf sneller en meer moet ontwikkelen dan het bedrijf dat hij leidt.

Hoefsloot weet inmiddels dat een prototype bouwen relatief makkelijk is. “Het is tien keer moeilijker een productielijn te starten.” Hij wil met Lightyear nu vooral focussen op schaalvergroting zodat er een betaalbare versie voor de gemiddelde Europeaan, zeg vanaf 30.000 euro, op de markt kan komen. Daarvoor ziet hij geen belemmeringen. “Je kunt in een klein landje best grote dingen doen.”

De uitzending van zondag 29 mei is hier terug te kijken.