Trompettist Eric Vloeimans speelt met Studentproof Bigband

Gin & Jazz is een zomerse variant op Whisky & Jazz, een festival dat Studentproof Jazz al meermaals organiseerde. De studentenmuziekvereniging, die flink aan het groeien is, geeft op Gin & Jazz niet alleen de combo’s uit eigen gelederen een podium, maar heeft dankzij Studium Generale ook trompettist en legende Eric Vloeimans weten te strikken voor een optreden. Op woensdag 1 juni speelt hij samen met de Studentproof Bigband in de Coronazaal.

afbeelding SG / Volle Kracht

“Whisky & Jazz hielden we altijd in november, maar voor een festival in juni wilden we graag een zomers drankje. Vandaar nu Gin & Jazz.” Student industrial design Merel van Lieshout is als activity commissioner van ESMG Studentproof Jazz een van de organisatoren van het evenement.

Op woensdagavond 1 juni is het publiek vanaf 19.00 uur welkom in en om Hubble en de Coronazaal in Luna. De entree is gratis, benadrukt Van Lieshout. Wie wil, kan bij speciale barretjes voor zestien euro vier gincocktails proeven. Het bijbehorende Gin & Jazz-glas mag na afloop mee naar huis. “We vinden het leuk om een classy sfeertje neer te zetten – wat stijlvoller dan ‘bier zuipen’. Dat past wel bij jazz.”

New Orleans

Studentproof is overigens niet alleen de vereniging voor jazz, maar ook voor soul, funk en blues. “Alle muziekstromingen die hun wortels in New Orleans hebben”, vat Van Lieshout samen. De vereniging telt negen eigen combo’s – variërend van klein tot een 25-koppige bigband – en die treden 1 juni allemaal op.

Een van de nieuwste gezelschappen is The Swifterbant: “naar het dorpje in Flevoland”. Van Lieshout, die piano en saxofoon speelt, maakt er deel van uit. “Op Gin & Jazz geven we ons eerste optreden.”

Maar de headliner van de avond is trompetvirtuoos Eric Vloeimans, die onder andere enkele nummers gaat spelen samen met de Studentproof Bigband. Deze upgrade van het programma heeft de vereniging te danken aan het netwerk en een bijdrage van Studium Generale.

Improviseren

Overigens is er élke eerste woensdag van de maand jazz te beluisteren in Hubble. En te beoefenen, want die avonden zijn gereserveerd voor de jamsessies van Studentproof Jazz. Voor wie wel wíl, maar niet zo maar durft mee te improviseren, organiseert de vereniging ook workshops.

De laagdrempeligheid van de jamsessies spreekt veel studenten aan, ook met bijvoorbeeld een achtergrond in de klassieke muziek, vertelt Van Lieshout. Sinds de Intro is Studentproof Jazz dan ook gestaag aan het groeien. “We begonnen het collegejaar met zestig leden en intussen tikken we de honderd aan.”