TU/e-student ging naar COP27

Van 6 tot 18 november vond in Egypte de klimaatconferentie van de Verenigde Naties plaats, ook wel COP27 genoemd. Nicolas Brodbelt, bachelorstudent Industrial Engineering & Innovation Sciences, reisde naar Sharm El-Sheikh “om met mensen in contact te komen en meer actie naar de TU/e te kunnen brengen en misschien ooit jaarlijks een delegatie van de universiteit naar de COP te kunnen sturen.”

foto Nicolas Brodbelt

De COP is ieder jaar in een ander land en wordt door regeringen over de hele wereld gebruikt om overeenstemming te bereiken over beleid om klimaatverandering te beperken. Tijdens deze editie werd een nieuw klimaatfonds opgericht om te helpen bij klimaatrampen in het mondiale Zuiden. Het werd een lange zit: de beslissing viel na het officiële einde van de conferentie. En de top slaagde er niet in een plan te maken om de CO₂-uitstoot drastisch genoeg terug te dringen om verdere ernstige klimaatverandering te voorkomen, zegt VN-chef António Guterres.

Ongeacht de resultaten van de top is Nicolas Brodbelt blij dat hij -op eigen initiatief- is gegaan: “Het is heel nuttig om naar een conferentie als deze te gaan. Je doet veel ervaring op over klimaatonderhandelingen en tegelijkertijd heb je als TU/e-student of -medewerker ook kennis die je kunt delen. Hier kon ik kennis opgedaan uit vakken op een hands-on manier toepassen.”

Brodbelt is gepassioneerd om de wereld te verbeteren. “Ik denk dat deze ervaring van onschatbare waarde is: mensen ontmoeten die werken aan klimaatadaptatie en -mitigatie, iets dat zeker ook past bij mijn bacheloropleiding (IE&IS). Mijn hoop is om met die mensen in contact te blijven en meer actie naar de TU/e ​​te kunnen brengen en misschien ooit jaarlijks een delegatie van de universiteit naar de COP te kunnen sturen. Maar op de COP kreeg ik niet het gevoel dat alle universiteiten in Nederland een eensgezinde aanpak hadden, er waren slechts enkele waarnemers gestuurd door sommige universiteiten.” Brodbelt probeerde al voor zijn reis te kijken of er nog andere TU/e-studenten of -medewerkers op naar Egypte zouden reizen, maar die vond hij niet. “Ik was alleen in Egypte, maar heb wel veel interessante mensen ontmoet, waaronder de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen (zie de hoofdfoto, red.)."

Protesteren in Egypte

Brodbelt had problemen om in het “echt interessante deel van de COP te komen waar de beslissingen worden genomen: je hebt een badge of een certificaat nodig om binnen te komen en daarvoor moet je deel uitmaken van een officiële organisatie die geaccrediteerd is met een ‘Observer Status’ en de TU /e maakt voor zover ik kon vinden geen deel uit van dat proces. Dat is droevig." Maar uiteindelijk is het hem toch gelukt om in de speciale ‘Blue Zone’ te komen. “Het opende zoveel meer mogelijkheden. Ik heb in de Blue Zone in één dag dezelfde impact bereikt als de rest van de dagen in de Green Zone en de nieuw gecreëerde Innovation Zone.”

De COP krijgt ook kritiek en lokt protesten uit. Brodbelt ging naar een protest in Sharm El-Sheikh, de ‘People’s Plenary’. “Het was goed om daar te zijn, men kwam op voor de stem van het mondiale Zuiden. Het is mogelijk om te protesteren voor het klimaat, maar protesteren voor mensenrechten is helaas een ander verhaal in Egypte…”

Dit was niet de eerste COP van Brodbelt, hij bezocht ook al eerder COP25 in Madrid. De conferentie kan volgens Brodbelt zeker verder verbeteren: “Je ziet nog steeds subtiele vormen van greenwashing en propaganda door overheden. Dat is frustrerend, maar het is al beter dan het was in Madrid drie jaar geleden.” Ook al is de conferentie afgelopen en duurt het nog een jaar tot de volgende, Brodbelt zit niet stil. "Ik hoop samen met de interdisciplinaire TU/e-groep Technology for Global Development (TGD) een aantal sprekers naar de TU/e ​​te halen om hun ideeën te delen en ik wil ook de deelname van de TU/e ​​aan deze conferentie institutioneel maken."