Deel Chinese gemeenschap wil Cursor-artikel verwijderd hebben

Het artikel dat Cursor vorige week publiceerde over de druk die volgens Volt Eindhoven wordt uitgeoefend op Chinese studenten om kennis te stelen, zorgt binnen de Chinese TU/e-gemeenschap voor veel ophef. Studenten en medewerkers laten Cursor via de mail weten het stuk als discriminerend en racistisch te ervaren en eisen dat het van de site wordt gehaald. Een mail met diezelfde strekking werd woensdag namens zo’n zestig Chinese studenten en medewerkers naar dienst Education and Student Affairs gestuurd.

foto Dmytro Varavin / iStock

Het artikel waar een deel van de Chinese TU/e-gemeenschap grote problemen mee heeft, werd donderdag 20 oktober door Cursor gepubliceerd. Het is een weergave van feitelijke gebeurtenissen die zich de afgelopen weken hebben voorgedaan binnen de Eindhovense gemeenteraad.

De lokale politieke partij Volt Eindhoven stelde enige weken geleden vragen aan het College van B&W over druk die werd uitgeoefend op Chinese studenten om kennis te stelen op de universiteit en op stageplekken. Fractievoorzitter Jacco Rubenkamp van Volt Eindhoven had van een Chinese TU/e-studente uit Hong Kong vernomen dat zij via haar mobiele nummer en via een brief op haar thuisadres daarvoor was benaderd. Die brief zegt Rubenkamp ook daadwerkelijk onder ogen gehad te hebben. Binnen haar netwerk hoorde de studente dat andere Chinese studenten vergelijkbare ervaringen hadden. Volt Eindhoven zei bezorgd te zijn over de veiligheid van deze studenten en wilde weten of het College van B&W van deze praktijken op de hoogte was. Burgemeester Jeroen Dijsselbloem beantwoordde de vragen op 11 oktober in de raadsvergadering (vanaf minuut 32).

Discriminerend

Aan het begin van deze week begonnen op het mailadres van Cursor verzoeken binnen te komen van Chinese studenten om het betreffende artikel van de site te halen. Het zou racistisch en discriminerend zijn, aldus de indieners van deze verzoeken. Op woensdagmiddag 26 oktober kwam een mail binnen die eerst naar de dienst Education and Student Affairs (ESA) was gestuurd, en waar ruim zestig Chinese TU/e-studenten en -medewerkers zich aan hadden gecommitteerd blijkens de vermelding van hun mailadressen in cc.

Ook in deze mail staat het dringende verzoek om het artikel te verwijderen en om ‘een officieel excuus’ aan te bieden aan de ‘minderheidsgroep van Chinese studenten aan de TU/e’. In de mail wordt betoogd dat het erop lijkt dat het artikel ‘bedoeld is om Chinese studenten te beschermen, maar dat het plaatsen ervan de volledige gemeenschap juist heeft geschaad’. In het artikel zou volgens de opstellers van het verzoek tot verwijdering gebruikgemaakt zijn van een niet-geverifieerde bron en zouden er ‘misleidende titels’ zijn gebruikt die impliciet discriminerend zijn voor Chinese en zelfs voor Aziatische studenten. ‘Onverantwoord en onacceptabel voor iedereen die de kernwaarden van de TU/e koestert’, aldus de mail.

De kop boven het artikel zou misleidend zijn omdat het Chinese studenten koppelt aan ‘het stelen van kennis’, zo staat in de mail aan ESA. Vervolgend met: ‘Voor studenten die het artikel niet helemaal hebben gelezen, en die de kop nu overal op de campus zien (op de schermen in de gebouwen en in de hal van MetaForum, red.), roept het onbewust discriminatie op tegen alle Chinese studenten, en impliceert het dat elke Chinese student kennis zou kunnen stelen of een spion zou kunnen zijn. (…) We nemen er aanstoot aan dat zulke openlijke discriminatie wordt verspreid in de TU/e-omgeving waarin wij proberen ons werk te doen.’ De kop op de schermen luidt: ‘Concern Volt Eindhoven about pressure Chinese students’.

Volt Eindhoven

Op de mededeling van Cursor aan de klagende studenten dat het gaat om de weergave van feitelijke gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan in de gemeenteraad van Eindhoven, komt tot op heden geen reactie. Cursor wijst de klagers ook op de mogelijkheid om een reactie te plaatsen onder het stuk, of om een open brief in te sturen.

Fractievoorzitter Jacco Rubenkamp van Volt Eindhoven laat weten dat het bestuur van Volt Eindhoven ook al soortgelijke berichten heeft ontvangen van Chinese TU/e-studenten. Rubenkamp: “Ik heb bij het bestuur aangegeven dat ik graag persoonlijk hierop reageer via de mail. Ik zal in reactie op dergelijke mails uitleggen dat ik deze signalen heb ontvangen, kritisch heb bekeken en heb bevraagd bij de melder en dat ik er vervolgens naar gehandeld heb zoals een volksvertegenwoordiger dat kan en hoort te doen.” Hij laat verder weten het jammer te vinden dat deze kwestie zoveel onrust veroorzaakt binnen de Chinese TU/e-gemeenschap. “Het is nooit mijn intentie geweest om elke Chinese student aan te merken als mogelijk een potentiële spion.”

Cursor heeft contact gehad met een van de ondertekenaars van de ESA-mail en wil begin volgende week een gesprek hebben met een afvaardiging van hen over deze kwestie. Rubenkamp heeft aangegeven daar ook aan te willen deelnemen.