Honderden peuken opgeruimd van de campus

Zaterdag 17 september was het World Cleanup Day. Die dag is bedoeld om op te ruimen in je omgeving. Student IE&IS Mayya Izmailova besloot de TU/e-campus aan te pakken en dan specifiek rondom Luna, waar ze woont. Cursor sloot aan. In ruim anderhalf uur werden vele stukken plastic, bierdopjes, blikjes, een condoom en honderden sigarettenpeuken verzameld. Dat laatste is opmerkelijk, op een rookvrije campus.

Gewapend met zakken, een emmer en handschoenen gingen we op pad rond Luna. Izmailova wilde graag iets doen om haar directe omgeving op te ruimen. “Ik woon en studeer hier, en loop hier dus dagelijks. Al die troep is me een doorn in het oog, maar vooral de sigarettenpeuken.”

Door het opruimen zie je plots heel veel afval liggen wat je normaal gesproken niet zo opvalt. Werkelijk in elke spleet tussen de tegels voor Luna, Hubble en rond de Spar liggen sigarettenpeuken, evenals in en onder de bosjes. “Ze zijn zo lastig op te ruimen doordat ze overal tussen kruipen en zo klein zijn", vertelt Izmailova. "Sommige zijn gewoon al in de grond getrokken.” Naast de peuken liggen er opvallend veel bierdopjes, zakjes van 'broodje Unox saus' en plastic verpakkingen.

Nog geen rookvrije campus

Als we na onze opruimsessie de emmer met peuken omkeren om de opbrengst te bekijken komt er een lucht vrij die moeilijk te beschrijven is. Alsof je een hoeveelheid sigaretten voor een heel jaar in een keer inhaleert. Izmailova denkt dat mensen zo massaal de sigarettenpeuken op de grond gooien omdat ze ze niet zien als afval. “Mensen denken ‘oh die zijn zo klein, dat maakt niet uit’. Dan denk ik; je gooit toch ook niet de verpakking van je boterham of fruit met hetzelfde gemak weg op straat? Daarbij, dit hoort een rookvrije campus te zijn, beleid dat ik voor honderd procent steun. Maar kijk om je heen: ze liggen overal. Die komen daar niet vanzelf, er wordt hier veel gerookt.” En dat wordt in de opruimsessie van anderhalf uur ruim bewezen: Cursor heeft minstens acht mensen zien roken voor Luna en rond Spar in die tijd.

“Ik vind het niet erg als je ervoor kiest te roken, dat moet je zelf weten”, zegt Izmailova. “Maar je dient wel je verantwoordelijkheid te nemen voor die keuze. En daar hoort bij dat je die peuken opruimt en de natuur en je medemens niet lastig valt met het afval en de rook. Zeker ook met alle kinderen die hier spelen (refererend aan de kinderopvang in Luna met speeltuintje buiten, red.) is dat extra belangrijk. Maar ook voor de dieren en de grond, die moeten we niet laten vervuilen.”

Naast het initiatief van Izmailova is er door de Vegan Student Association van de TU/e ook een opruimtocht georganiseerd door het centrum van Eindhoven. Veel anderen wereldwijd hebben zelf een zak gepakt en in hun eigen buurt opgeruimd.