Onderwijsinstellingen en BOM steken vier ton in startupfonds

De TU/e, de Tilburg University vanuit het Starterslift Investments-fonds, en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) steken vier euroton in het studenteninvesteringsfonds Round One Ventures. Startups van studenten in de provincie Noord-Brabant worden vanuit dit fonds gefinancierd. Tijdens het eerste gezamenlijke alumni-evenement van de Eindhovense en Tilburgse universiteit op de campus van de TU/e werd dit gisteravond bekendgemaakt.

Een kleine driehonderd ondernemende alumni zaten gisteren in de Blauwe Zaal bij de bekendmaking van de investering van vier ton. Die aankondiging werd gedaan door Wim van de Donk, de Tilburgse rector en collegevoorzitter, TU/e-rector Frank Baaijens en Marc Jansen, directeur van Capital Brabantse Ontwikkelings Maatschappij.

Van de BOM komt een bedrag van twee ton en beide universiteiten leggen ieder een ton in. De Tilburgse bijdrage is afkomstig uit het Starterslift Investments-fonds, waar naast de universiteit ook de Avans Hogeschool en Breda University of Applied Sciences aandeelhouder van zijn. Met deze investering willen de instellingen het belang van startups van studenten in de regio ondersteunen en het goede voorbeeld geven dat andere mogelijk kunnen volgen.

Mijlpaal

De investering markeert een belangrijke mijlpaal voor studentenfonds Round One Ventures, dat tot nu toe vooral private investeerders aantrok. Doel van het fonds is om een bedrag van 2,5 miljoen euro binnen te halen. Met het geld investeren zij in studentenstartups in een vroege fase. “We zijn ontzettend trots dat de universiteiten, waar wij zelf onze studie zijn begonnen, geloven in onze missie”, zegt mede-oprichter en voorzitter van Round One Jur van Bergen. Van Bergen is bezig met zijn master Finance aan de Tilburg University. “Ons doel met de oprichting van het fonds is om innovatie, bedacht in de collegebanken, tot realiteit te brengen. Dit doen we door de jonge ondernemers te helpen met financiering, netwerk en begeleiding.”

Voor de participerende onderwijsinstellingen is valorisatie, oftewel het maken van impact door het benutten van kennis voor maatschappelijke vraagstukken, een derde wettelijke taak naast onderwijs en onderzoek. Alumni van deze instellingen kunnen met hun kennis, ervaring en netwerken een grote bijdrage leveren aan ambitieuze studenten die de economie van de toekomst vormgeven met startups.

Dat was dan ook de reden om gisteravond in het Auditorium van de TU/e de ondernemende alumninetwerken van beide universiteiten samen te brengen. Tijdens de avond was er ruimte voor het uitwisselen van kennis, discussie en de mogelijkheid tot netwerken. Deze eerste editie die plaatsvond aan de TU/e, krijgt in 2024 een vervolg aan de Tilburg University.

Round One Ventures

Round One is in 2021 opgericht door een groep studentondernemers uit Eindhoven, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch. Het fonds onderscheidt zich door vroeg te investeren in jonge (studenten) start-ups met als doel studenten te ondersteunen in hun eerste stappen als ondernemer. Het dagelijks bestuur van het fonds is in handen van een groep studenten die zich naast hun studie vrijwillig inzetten om het ondernemersklimaat voor deze groep te verbeteren.