CSE23: wiskunde en de wereldproblematiek

De TU/e en de Society for Industrial and Applied Mathematics (SIAM) houden samen een van de grootste wiskunde-conferenties ter wereld: CSE23. Vanaf 26 februari tot en met 3 maart verwelkomt de RAI in Amsterdam maar liefst 2200 wiskundigen uit de hele wereld die het met elkaar gaan hebben over het toepassen van wiskundige modellen in industrie en wetenschap. Op woensdagavond 1 maart is er een vrij toegankelijk programma voor een breed publiek over de rol van wiskunde bij het oplossen van grote wereldproblemen.

foto francescoch | iStock

SIAM, de grootste organisatie voor toegepaste wiskunde in de wereld, organiseert de conferentie over Computational Science and Engineering (CSE) om de twee jaar, maar in 2021 werd de conferentie vanwege de coronapandemie enkel digitaal gehouden. Hoog tijd dus om de beste wetenschappers weer fysiek bij elkaar te brengen, vond de organisator. De CSE wordt dit jaar in Nederland gehouden en de TU/e is trots om deze editie samen met SIAM te organiseren. Dat is begrijpelijk, want het is niet alleen de eerste keer dat de CSE-conferentie buiten de VS plaatsvindt; het is ook de grootste editie tot nu toe en de grootste wiskundeconferentie in Nederland ooit.

Hackathon

“Als we iets doen, dan willen we het heel goed doen”, vertelt Wil Schilders, organisator CSE23 en TU/e-hoogleraar Scientific computing. Er is goed nagedacht over hoe niet alleen de beste wetenschappers, maar ook talentvolle studenten en belangrijke bedrijven te betrekken bij het event. Zo vond er 25 en 26 februari een hackathon plaats in het Van der Valk Amstel-hotel in Amsterdam. 150 wiskundestudenten uit binnen- en buitenland gingen het hele weekend werken aan uitdagingen uit het bedrijfsleven, aangedragen door onder andere Amazon, ASML en Siemens. De vijfkoppige teams werkten de hele nacht door aan inventieve oplossingen, en op zondag werd het winnende team bekendgemaakt dat naar huis ging met een prijs van 5000 euro.

Wiskunde is als zuurstof

Om ook een breed publiek bij het event te betrekken, is er op 1 maart een publieksavond. Zes wetenschappers laten die avond aan de hand van toegankelijke, TED-talk-achtige lezingen zien hoe wiskundige modellen ingezet kunnen worden bij het oplossen van de grote wereldproblemen. Ook op terreinen waar je het misschien niet zou verwachten, zoals de klimaatcrisis of energietransitie. “We willen ook aan de ‘normale mensen’ laten zien wat wiskunde is en wat je er allemaal mee kunt. Mensen hebben vaak geen idee wat wiskundigen allemaal doen”, vertelt Schilders. “Maar wiskunde is overal.” Schilders wijst naar het citaat van de Nederlandse wiskundige Lex Schrijver op de voorkant van een boek dat op zijn bureau ligt: “Wiskunde is als zuurstof. Als het er is, merk je het niet. Als het er niet zou zijn, merk je dat je niet zonder kunt.”

Samenwerken

Ook door andere wetenschappers worden de wiskundigen vaak vergeten. “Mechanical Engineering, Electrical Engineering, Biomedical Engineering – je hebt overal wiskunde voor nodig”, vertelt Schilders. Maar niet altijd worden daar wiskundigen bij ingeschakeld.

Dat is volgens Schilders geen optimale keuze, aangezien wiskundigen zicht hebben op efficiënte methodes en de nieuwste ontwikkelingen. “Ik zou het ook niet verzinnen om scheikundemodellen zelf te gaan maken, dan wil ik een scheikundige erbij hebben. Als we meer met elkaar samenwerken, komen we veel verder.”

Van smoothies tot het universum

De brede toepassing van wiskunde wordt woensdag aangetoond tijdens de publieksavond waarop zes wetenschappers vertellen over de rol van wiskunde bij het oplossen van uiteenlopende wereldproblemen. Zo ook Caoimhe Rooney, een Ierse wetenschapper werkzaam bij de NASA, die laat zien hoe we met wiskunde complexe fysische processen kunnen bestuderen, van het splitsen van fruitdeeltjes voor een perfecte smoothie tot het achterhalen hoe het universum precies is ontstaan. Ook Bert Zwart, hoogleraar Mathematics and Computer Science aan de TU/e, zal die avond spreken en aantonen hoe wiskundige modellen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van duurzame energiesystemen. Wiskunde is werkelijk overal en dat zal deze avond blijken.

De publieksavond vindt op woensdag 1 maart vanaf 20.00 plaats in de RAI in Amsterdam. Toegang is gratis en registreren is niet nodig. Ga voor meer informatie naar de website van SIAM.