Trombose-pen wint IE&IS' Innovation Challenge

Als je leerlingen van 5 en 6 vwo uitdaagt een technologie te bedenken die in het jaar 2040 deel kan uitmaken van het dagelijks leven, komen ze met verrassende ideëen. Zonnepanelen in de ruimte, het refreshen van weggegooid voedsel en een injectiepen voor trombosepatiënten mochten in de finale pitchen in een collegezaal. Vooraf presenteerden zij met elf andere groepen hun innovaties in de Senaatszaal aan de jury.

foto Levi Baruch

Nick Janssen van het Varendonck College in Asten wint de wedstrijd omdat hij een compleet pakket bedacht voor trombosepatiënten met prikangst; een injectiepen én scanners om bloedvaten aan te tonen (want daar mag beslist niet in worden geprikt) én software om allerlei informatie op te slaan. Hij ziet het pakket als een oplossing voor een groot maatschappelijk probleem omdat de patiënt met deze trombose-pen minder afhankelijk wordt van zorgpersoneel.

Innovation Challenge is een idee van Industrial Engineering & Innovation Sciences om middelbare scholieren kennis te laten maken met hun opleidingen Psychology & Technology, Sustainable Innovation en Industrial Engineering.

Charlie Rijvers, masterstudent Human Technology Interaction, zit voor de derde keer in de Innovation Challenge commissie. Ze is vaak blij verrast door de inzet va de scholieren en de vragen waar ze mee komen. Dit jaar begeleidt ze drie groepjes en ziet ze de leerlingen groeien. Zo zag ze hoe Nick Janssen zijn injectiepen voor trombose-patiënten ontwikkelde, “inclusief technische tekeningen en Augmented Reality app”, en hoe een groepje een badlift op spraakbesturing ontwierp om daarmee het badkamerritueel voor ouderen makkelijker en veiliger te maken.

Contact

De scholieren komen voor de Innovation Challenge driemaal fysiek naar de TU/e. Vlak voor de zomervakantie komen ze naar de opstartdag voor uitleg over het project, een rondleiding over de campus en kennismaking met mogelijke begeleiders. Aan het eind van deze dag mogen zij ook hun voorkeurstrack opgeven; Sustainable Innovation, Innovative Entrepreneurship of Human-Centered Design. “We bieden ook aan om ze in contact te brengen met professoren, studententeams of promovendi die over hun onderwerp vragen kunnen beantwoorden”, zegt Rijvers.

Presentatie

In de herfst is er een terugkomdag waarbij ze in workshops over presentaties en posters al aan de slag kunnen met hun eigen ideeën. En in januari, vandaag, is dan de finaledag. “Leerlingen presenteren hun werkstuk aan elkaar en een kritische jury. Die beoordeelt de veertien overgebleven groepjes en kiest er drie die de eindpresentatie mogen doen."

Een groep van een Technasium in Castricum richt zich op het verminderen van files door openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. De leerlingen bedachten een shuttlesysteem en een ge-3D-printe capsule voor personenvervoer hangt naast hun poster. “Die is gemaakt met tips uit de workshop. Niet te schreeuwerig en een bewust kleurenpallet dat bij elk onderdeel terugkomt.” De leerlingen gebruiken dit project om hun examenvak Onderzoek & Ontwerpen af te ronden. Ze lachen op de vraag wat ze met de eventuele hoofdprijs zullen gaan doen. “Ha, die 500 euro is niet eens genoeg om de treinkosten die we met ons vieren maakten voor drie retours Eindhoven-Castricum te dekken.”

Zonnecellenrecycling

Ook van ver komen vier vrienden die in Wolvega in 6 vwo zitten. Toen bij Jonas Barendregt thuis een zonnepaneel van het dak viel, werd de vraag geboren wat er met de resten ervan gebeurt. Een mooi onderwerp voor een profielwerkstuk én voor deze challenge. “Over ongeveer dertig jaar zijn er heel veel zonnepanelen aan het eind van hun levensduur wordt dit probleem echt groot.” Op hun poster over Circulair hergebruik van zonnepanelen staat dat frames uit aluminium, glas en Ethyleen Vinyl Acetaat bestaan. “Dat EVA is een soort lijm die bijna onverwoestbaar is. Daarom wordt het bij het recyclen met het glas en de zonnecellen tegelijk door een shredder gehaald. Het glas wordt teruggewonnen, maar de zilverlijntjes van de zonnecellen verdwijnen in restmateriaal dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld fundering van wegen. Dat is zonde en daar willen wij wat aan doen.”

Ruimtemijnbouw

Quirine Roest en Sven de Steur zijn twee van de zes 5 vwo leerlingen uit Zierikzee. “Voor ons allen is dit een opdracht voor O&O en wij hebben als onderwerp ruimtemijnbouw gekozen. Er zijn veel metalen in de ruimte die we op aarde zouden kunnen gebruiken voor elektronica of gereedschappen. We hebben de problemen in kaart gebracht waardoor dit nog niet gebeurt.” Beide 5 vwo’ers weten nog niet waar ze eventueel gaan studeren. Sven vindt de TU/e wat ver weg en vooral héél groot. “Het aantal studenten hier is al groter dan het aantal inwoners van Zierikzee.”

De leerlingen verkiezen tijdens het juryberaad onderling een publieksprijs. Die gaat naar het team dat zich bezighoudt met een plastic etende schimmel.