TU/e krijgt een fotogeniek en hufterproof logo

Op het grasveld tussen Vertigo en het Auditorium krijgt een strak uitgevoerd TU/e-logo binnenkort een prominente plek. De constructie is 1,1 meter hoog en 5 meter lang en weegt in totaliteit zo’n 750 kilo. De producent ervan, Spaan Metaal in Nuenen, garandeert dat het hufterproof is en construeerde het zo dat het ook verplaatsbaar is, mocht dat nodig zijn. Perfect voor een fotomomentje.

foto Harold Spaan

Veel Nederlandse universiteiten hebben de afgelopen jaren hun logo al een prominente plek gegeven op hun terrein als een niet te missen herkenningspunt, als een baken voor het maken van een afspraak en voor een zogeheten photo opportunity. Studenten, medewerkers en bezoekers kunnen door het maken van een selfie met daarop het logo, direct laten zien waar ze zich op dat moment bevinden. Daarnaast is het ook de uitgelezen plek om je te laten fotograferen met je bul in de hand na je afstuderen of promoveren.

Kort na de carnavalsvakantie zal het ook aan de TU/e mogelijk worden om zo’n kiekje te schieten. De afgelopen weken werd bij Spaan Metaal in Nuenen het TU/e-logo zorgvuldig uitgesneden uit staalplaat, die onderdelen werden aan elkaar gelast en van een strakke rode coating voorzien. De naam van de Eindhovense universiteit wordt niet in zijn geheel uitgeschreven, zoals bijvoorbeeld wel het geval in bij de Twentse universiteit in Enschede en de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het blijft beperkt tot de kapitalen T en U en de slash met daarachter een kleine e. Zo is het logo ook al jaren te zien op het dak van Vertigo.

Kleine klus

Harold Spaan, directeur van het gelijknamige metaalbedrijf, zegt dat deze opdracht een kleine klus is - “met alle respect natuurlijk” – maar wel leuk om uit te voeren. “Op het terrein van de TU/e is meer terug te vinden van zaken die we hier in Nuenen hebben vervaardigd, maar dan niet als rechtstreekse opdracht, maar meestal voor onderaannemers. En al die zaken zijn doorgaans minder zichtbaar dan het logo waar we nu aan gewerkt hebben.”

Volgens Spaan zijn er zo’n veertig werkuren in gaan zitten. Om de constructie hufterproof te maken zit binnen in elke letter weer een stalen framewerk, zegt Spaan, dat extra stevigheid verschaft. Het logo is vervolgens in zijn geheel op een stalen balk gelast. Daar komen twee verticale pijpen onder die het mogelijk maken om de hele constructie stevig te verankeren in betonnen fundamenten. Het zal daarmee ook mogelijk worden om het logo er weer uit te takelen en tijdelijk op een andere plek neer te zetten.

Volgens Tiny Poppe die vanuit het Communicatie Expertise Centrum dit project begeleidt, was erop gemikt om het logo nog voor de carnavalsperiode op zijn plek te krijgen, maar dit gaat helaas niet lukken omdat het bedrijf dat het logo zou plaatsen een te volle agenda heeft. Poppe: "Dat is jammer, want we hadden het heel leuk gevonden als op de eerste foto's groepen studenten in hun carnavalsuitdossing hadden gestaan. Nu komt het er iets na de carnavalsweek. Mocht het logo tijdelijk weg moeten van het KOE-veld omdat daar een evenement plaatsvindt, dan komt het tijdelijk bij de vlaggen naast de vijver te staan."

De kosten voor de vervaardiging en het plaatsen van het logo bedragen 13.000 euro.