In Memoriam | Johan van Zantvoort

We kunnen nog steeds niet geloven dat onze zeer gewaardeerde collega en vriend Johan van Zantvoort op 14 juni 2023 geheel onverwacht is overleden. Johan werd bewonderd door zijn collega's en studenten, zowel om zijn uitstekende technische vaardigheden als om zijn positieve en inspirerende houding. Johan werkte sinds 1996 als technicus in de groep Electro-Optical Communication Systems (ECO) van de faculteit Electrical Engineering, en vorig jaar vierden we nog zijn 25-jarig dienstjubileum.

foto Privéfoto

Johan van Zantvoort is geboren op 21 november 1968 in Riethoven. Van jongs af aan was hij al gefascineerd door mechanica en fysica. Na het afronden van zijn HTS studie Technische Natuurkunde solliciteerde hij naar de vacature van technicus micromechanica in onze ECO-groep. Al tijdens de wervingsgesprekken maakte hij indruk op ons met zijn gedetailleerde kennis van fijnmechanische processen en zijn proactieve houding. Hij is op 1 november 1996 begonnen als technicus aan de TU/e.

In optische communicatiesystemen, het onderzoeksdomein van de ECO-groep, moeten de fotonische modules en geïntegreerde chips zeer nauwkeurig worden gekoppeld aan de zeer kleine optische vezels voorzien van kleine lenzen. Dit vereist sub-nanometerprecisie, wat nog moeilijker wordt gemaakt doordat meerdere vezels op een rij precies moeten worden uitgelijnd met een rij golfgeleiders in een fotonisch geïntegreerd circuit. Johan ging deze uitdaging, en vele andere die nog zouden volgen, met grote toewijding aan. Natuurlijk was niet elke poging meteen een succes, maar Johan bleef gefocust en volhardend. Hij ontwikkelde de nauwkeurige uitlijnopstellingen, meetprincipes en validatieprocessen. Zijn niet-aflatende enthousiasme was een bron van inspiratie voor zijn collega's en studenten.

Johans activiteiten speelden ook een belangrijke rol in een reeks gezamenlijke R&D-projecten op zowel nationaal als Europees niveau. Zijn werk leidde tot een reeks publicaties in internationale tijdschriften en conferenties over optische communicatie. Hij genoot erg van het uitwisselen van zijn ervaringen met andere onderzoekers en van de bijeenkomsten met de bijbehorende sociale evenementen, een welkome gelegenheid om een biertje te drinken en gezellig bij te kletsen.

Naast zijn expertise in hoge-precisie opto-mechanische technieken, verdiepte Johan zich in ICT-technologieën en werd hij het eerste aanspreekpunt voor problemen met software en hardware. Met zijn hulp werden deze problemen vaak snel opgelost en konden onze onderzoeksactiviteiten vlot doorgaan. Zijn ondersteuning breidde zich ook uit tot een reeks diensten op facultair niveau; zo is hij bijvoorbeeld jarenlang lid geweest van het BHV-team van de faculteit Electrical Engineering.

Naast zijn academische carrière op het gebied van hoge-precisietechnologieën aan de TU/e leidde Johan een rijk sociaal leven in zijn dorp Dommelen, waar hij de drijvende kracht was achter vele gemeenschapsactiviteiten zoals de jaarlijkse Doe-Week en de carnavalsvereniging. Johan genoot in alle opzichten van het leven, in zijn typische Johan-stijl, met zijn karakteristieke pretoogjes en gulle lach. Hij was het 'sociale hart' van de ECO-groep, de initiator en organisator van vele sociale evenementen. Johan zal gemist worden door al zijn collega's en studenten, en zal voor altijd in onze herinnering blijven...

Een condoleanceregister is beschikbaar op de 10e verdieping van het Flux-gebouw tot 30 juni. Uw bijdragen worden zeer op prijs gesteld.

Bestuur en collega's van de faculteit Electrical Engineering