Thêta neemt deel aan Henley Royal Regatta

Studentenroeivereniging Thêta mag samen met WK U23 en FISU meedoen aan Henley Royal Regatta. “De meest prestigieuze wedstrijd van Europa en misschien wel van de wereld”, zo laat de vereniging weten. Het blijkt in ieder geval de oudste roeirace ter wereld. Ze nemen het op tegen onder andere Harvard, Princeton en Oxford Brookes.

foto Floris Nobel

Deelname aan Henley is een droom die uitkomt voor de roeiers van Thêta. Cursor sprak vooraf met masterstudenten Werktuigbouwkunde en Henley-deelnemers Chloé Aben (stuurvrouw) en Joost Boerrigter (roeier). “Als je begint met roeien ga je filmpjes opzoeken en dan zie je Henley vaak voorbijkomen. En je hoort gave verhalen. We trainen al jaren en dit is zeker het hoogtepunt van onze roeicarrière”, zo laten ze opgewekt weten.

Er zijn verschillende crews binnen Henley, zo ook enkele speciaal voor studenten. Wil je daaraan meedoen, moet je allemaal student zijn aan dezelfde universiteit. Er zijn totaal meer dan 300 races en heel veel internationale deelnemers. “Kwalificatie voor de wedstrijd is erg lastig”, laat Thêta Commissaris Externe Betrekkingen Pieter Teunissen weten. Omdat de kwalificatie zo lastig is, vertegenwoordigt Thêta samen met WK U23 en FISU Nederland. Teunissen: “We gaan dit jaar met een eigen verenigingsboot, plus nog drie deelnemers vanuit het WK U23-traject en een deelnemer vanuit de FISU (olympische spelen voor universiteitsstudenten). In totaal zijn er vijf  boten, acht roeiers (zes mannen en twee vrouwen) en één stuurvrouw.”

Aben: “Het is best bijzonder dat wij zo’n goed niveau kunnen neerzetten als relatief kleine universiteit als je het vergelijkt met Harvard bijvoorbeeld die ook meedoet.” Het team van Thêta, WK U23 en FISU mag sowieso starten en hoeft niet mee te doen aan de kwalificatierace. Boerrigter: “We zijn heel trots dat we een voldoende niveau boot kunnen leveren om direct te mogen starten. Er vechten momenteel nog 21 teams om de laatste drie plekken.”

Tegen de grootste

Of er winkans is voor de Nederlanders vinden ze moeilijk in te schatten. Boerrigter: “Er doen flink veel Britse en Amerikaanse ploegen mee. Harvard, Princeton, Oxford Brookes. Je weet gewoon niet hoe goed die zijn. Maar we denken dat we best goed zijn.” Het kan straks wel snel gaan. De races zijn één tegen één boot en als je verliest lig je er meteen uit. “We kunnen dus woensdag al klaar zijn – de dag van de eerste race – of in het weekend de finale roeien.”

De roeiers vertrekken dinsdag 27 juni naar het Verenigd Koninkrijk waar ze zullen roeien op de Theems. De roeiers gaan de voorbereidingen voor de wedstrijd ook vastleggen in een documentaire: the Road to Henly. Die zeer binnenkort uit zal komen.