Werken aan je financiële welzijn

Dure boodschappen, torenhoge energienota’s, rente op je studielening … Genoeg voor de gemiddelde pechstudent om over te piekeren. Daarom organiseert TINT samen met beleggingsvereniging B&R Beurs een workshop Financial Well-Being, vol met tips om voortaan niet meer wakker te liggen over je bankrekening.

foto Jeka / Shutterstock

Het is een onverwachte samenwerking: B&R Beurs is de vereniging voor studenten die geïnteresseerd zijn in beleggen en investeren, terwijl TINT zich vooral richt op de dingen des levens waarvan de waarde niet in euro’s is uit te drukken. Toch slaan ze op dinsdag 14 maart de handen ineen om studenten met geldstress te helpen tijdens een workshop.

Financiële zorgen zijn geen hot topic tijdens bijeenkomsten van de vereniging, zegt B&R-voorzitter en masterstudent Innovation Management Jord Adema. Wel zijn de 171 leden van de beleggingsvereniging zich sterk bewust van het feit dat zij als studenten tot de pechgeneratie behoren, die geen basisbeurs heeft gekregen, merkt Adema.

Buffer

Waar de B&R’ers de koe bij de horens vatten en zich verdiepen in manieren om de financiële middelen die zij wél tot hun beschikking hebben te maximaliseren, lopen veel andere studenten in meer of mindere mate vast in gepieker over geld. Hoe gaat B&R hen weer perspectief geven?

“We hebben een korte, laagdrempelige workshop personal finance voorbereid”, vertelt Adema. De deelnemers gaan daarin aan de slag met een werkblad, waarop ze hun eigen financiële situatie analyseren. “Een belangrijke vraag daarin is: waar wil je naartoe?”

“Waar wil je staan over vijf of tien jaar? Wil je dan een huis hebben gekocht, je studielening hebben afbetaald of een buffer voor onvoorziene kosten hebben opgebouwd?” Zo’n stip op de horizon zetten is iets wat maar weinig studenten doen, weet Adema, terwijl het een belangrijk startpunt is. “Het hoeft niet eens een langetermijndoel te zijn, je kunt ook je budget voor de zomervakantie als target nemen.”

Eerst sparen

En hoe ga je dan naar dat doel toewerken? “Het belangrijkste is: éérst sparen, dan pas uitgeven.” Waar Adema op doelt is: als het geld van je studielening, bijbaan of ouders binnenkomt, zet daarvan dan metéén een gedeelte op je spaarrekening.

“Wanneer er een hoog saldo op je betaalrekening staat, geef je vanzelf meer uit. Terwijl steeds weer blijkt dat je ook prima met minder toe kunt, als je meteen een deel wegzet.”

Waarom aandacht voor financieel welzijn?

TINT biedt verschillende workshops en andere activiteiten aan op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De workshop Financial Well-Being staat voor het eerst op het programma. Wat maakt het onderwerp zo relevant voor studenten?

“Veel studenten weten wel hoe ze voor hun fysieke en mentale welzijn kunnen zorgen, maar zijn zich minder bewust van het belang van financieel welzijn. We willen ze graag tools in handen geven om hun financiën te managen”, legt Gergely Fodor uit, die de TINT-workshop heeft georganiseerd.

“Ik ben zelf een internationale student die naast zijn studie moet werken om zichzelf te onderhouden, en dat geldt ook voor veel van mijn vrienden. Maar omdat ik nooit enige financiële educatie heb gehad, vond – en vind! – ik het best moeilijk om mijn geldzaken goed te regelen.”

En de huidige complicerende factoren maken het niet eenvoudiger, zegt Fodor: “Stijgende energie- en voedselprijzen, een internet dat ons bombardeert met advertenties vol aanlokkelijke producten … Genoeg redenen voor TINT om voor het eerst het thema financial well-being te verkennen.”

Schaamte

Life coach Laura Curta, die de workshop samen met B&R Beurs geeft, zal zich focussen op de stress die geldzaken kunnen veroorzaken, zeker als je ouders je financieel ondersteunen of als je geneigd bent jezelf op dit vlak met anderen te vergelijken.

“Die stress kan zich op allerlei manieren manifesteren, zoals in minderwaardigheidsgevoelens, sociale zelf-isolatie, schaamte of de zelfopgelegde druk om goede studieresultaten te behalen en je ‘waarde’ te bewijzen.”

De relatie die we – vaak onbewust – met geld hebben, heeft een grotere invloed dan we misschien denken, benadrukt Curta. “Wat hebben we over geld geleerd vanuit cultureel perspectief? Of in relatie tot onze waarde als mens? In relatie tot succes of mislukking? Die onbewuste overtuigingen dicteren zonder dat we het merken heel sterk hoe we met geld omgaan.”

Curta wil de deelnemers helpen deze “stille richtlijnen” aan het licht te brengen: “Soms is je financiële voorspoed eerder een kwestie van gezichtspunt dan van het saldo op je bankrekening.”

De workshop Financial Well-Being vindt plaats op 14 maart in Metaforum. Aanmelden kan via deze link