Komst Laurens Buijs zorgt voor conflict bij congres van hogeronderwijsmedia

Naar aanleiding van de komst van UvA-wetenschapper en anti-woke-activist Laurens Buijs naar een congres voor onafhankelijke hogeronderwijsmedia, is een bestuurslid van de Kring van Hoofdredacteuren opgestapt. Twee andere bestuursleden van de koepelorganisatie, waar Cursor ook bij aangesloten is, weigeren af te reizen naar het congres.

foto Lenswurld / Shutterstock

Het landelijke congres voor hogeronderwijsmedia vindt op 13 april plaats in Groningen. Buijs werd in januari op advies van de voorzitter van de Kring getipt als gast bij een paneldiscussie over ‘wokisme’, nadat Buijs bij het Amsterdamse Folia een opiniestuk had gepubliceerd, waarin hij betoogde dat de ‘woke cultuur’ de academische vrijheid op zijn faculteit bedreigt.

“Op dat moment leek hij een geschikte kandidaat en is hij door de Groningse organisatie uitgenodigd”, vertelt Ries Agterberg, voorzitter van de Kring van Hoofdredacteuren van Hogeronderwijsmedia.

Nu kijken Agterberg en zijn bestuursgenoten anders aan tegen de geschiktheid van Buijs. “De afgelopen maanden is Buijs in sneltreinvaart geradicaliseerd”, vindt Agterberg. Hij noemt daarbij als voorbeeld dat Buijs op twitter een plaatje likete van een hakenkruis gemaakt van progressvlaggen. De wetenschapper blogde over de zogenaamde wereldreptielenregering en riep de transgemeenschap op om zich uit te spreken over de aanslag op een basisschool in Nashville, vanwege ‘de radicalisering in eigen gelederen’.

Afzeggen

De Kring riep vorige week de Groningse media op om Buijs af te zeggen, maar dat wilden de Ukrant (van de RUG) en Hanzemag (Hanzehogeschool) niet. Ook een gesprek tussen de Groningse hoofdredacteuren en de Kring leidde niet tot een acceptabel compromis voor alle partijen.

Hoofdredacteur Rob Siebelink van de Ukrant snapt de moeite die andere hoofdredacteuren met Buijs hebben, maar wilde hem niet afzeggen. “Hij is inderdaad geradicaliseerd. Maar we hebben ook mensen met hele andere visies op het podium staan, en een sterke moderator, dus niemand krijgt zomaar de ruimte om hate speech te spuien.” Behalve Buijs nemen ook diversity officer Charlotte Wekker van de Hanzehogeschool en Sahar Meradji, maker van de Powned-serie ‘Ik woke van jou’, deel aan het debat.

Siebelink: “Als we Buijs nu cancellen, geven we indirect die mensen gelijk die roepen dat alle universiteiten zo links zijn. Daarbij vind ik het heel interessant om te horen hoe iemand denkt waar ik het totaal mee oneens ben. Ik ben geen moraalridder, maar journalist.”

Feitenvrije onzin

Dat Buijs toch komt, was voor de drie andere bestuursleden van de Kring reden om het congres te boycotten. Saskia Bonger (hoofdredacteur van het Delftse Delta) besloot om helemaal uit het bestuur te stappen. “Ik vind dat het debat met iemand als Laurens Buijs niet goed gevoerd kan worden. Ik ben helemaal voor het laten horen van allerlei stemmen, maar dat betekent niet dat je ongefilterd feitenvrije onzin het debat in moet slingeren. Tijdens een debat lukt het niet goed om die feiten te checken. Sowieso heb ik niet de indruk dat je nog een zinnig debat kan organiseren over woke, omdat die term is gekaapt door allerlei antidemocratische stromingen die vooral zelf anderen het zwijgen op willen leggen.”

Bonger was het ook niet eens met het compromis dat het bestuur van de Kring sloot. Die trekt zich nu wel terug als verantwoordelijke voor de inhoud van het congres, maar betaalt nog wel alle rekeningen. Kringvoorzitter Agterberg zal geen welkomstwoord uitspreken bij het congres, maar is wel aanwezig. En een geplande prijs voor beste cartoon of illustratie komt te vervallen. Het Kringbestuur wil bovendien na het congres het gesprek aangaan met alle hogeronderwijsmedia over hoe de verantwoordelijkheid van het congres in de toekomst geregeld moet worden.

Buijs komt

Agterberg zelf zal als hoofdredacteur van het Utrechtse DUB het congres wel bezoeken, maar niet als voorzitter van de Kring. “Ik ga wel, omdat ik het belangrijk vind dat er na jaren van corona weer een Kringcongres is. En daarbij zijn bij de paneldiscussie ook mensen met hele andere meningen uitgenodigd. Als het een lezing van Buijs was geweest, dan was ik niet gegaan.”

De organisatie van het Kringcongres laat weten dat Buijs ondanks alle ophef van plan is om aanwezig te zijn bij het debat.