Fysiek ingrijpen bij nieuwe bezetting TU/e

Actiegroepen University Rebellion en End Fossil Occupy hebben de TU/e opnieuw bezet met nieuwe, bredere eisen aan het College van Bestuur. Ze bevinden zich in twee vergaderkamers in Atlas en hebben een banner opgehangen in de hal van Atlas, waar flyers worden uitgedeeld. Vicevoorzitter Nicole Ummelen heeft de actievoerders al bezocht in de bezette kamer en hen verzocht in dialoog te blijven en niet te blijven bezetten. Als ze niet vrijwillig weggaan, heeft ze gezegd de politie te moeten inschakelen. Vervolgens hebben de beveiliging en collegevoorzitter Robert-Jan Smits twee bezetters fysiek uit de tweede kamer verwijderd en nadien is de politie gearriveerd voor de overige bezetters.

De actiegroep die met zo’n twintig mensen aanwezig is, eist van de universiteit dat:

• De banden met de fossiele industrie worden doorgesneden, wat niet alleen onderzoek en onderwijs betreft, maar ook inhoudt: geen fossiele bedrijven meer op career expos en recruitment events
  • Volledig transparant worden over banden met commerciële bedrijven en richtlijnen opstellen voor de samenwerking met die bedrijven
  • Transparantie over de salarissen van de medewerkers, zeker voor die medewerkers in hoge posities
  • Democratisch leiding geven: de universiteit is geen bedrijf en moet daarom ook niet op die manier geleid worden
  • Het volledige bestuur van de universiteit moet op democratische wijze gekozen worden (dat is nu niet zo)

De actiegroepen in Eindhoven willen blijven zitten tot de eisen ingewilligd zijn. De eerste twee bezetters werden fysiek uit de kamer gesleept door beveiliging en door collegevoorzitter Robert-Jan Smits. De Cursor-redacteur raakte ook verstrikt in het getrek tijdens het verslag doen. In de boardroom zitten nu nog twee bezetters. In de kamer daarnaast zitten meerdere studenten. Nicole Ummelen is na het fysieke incident teruggekomen en heeft gezegd dat de studenten de regels hebben overtreden door de boardroom (die toen bezet was) ook in te nemen, naast de andere kamer. De studenten willen erkenning van het feit dat ze fysiek uit de kamer gesleept zijn door de collegevoorzitter en de beveiliging. Kort hierna moest het college weg. Beveiligingspersoneel bewaakt nu de boardroom. De politie is aanwezig.

Eerder deze week werden universiteitsgebouwen in onder andere Utrecht, Rotterdam en Delft al bezet.