Onderzoeksondersteuner TU/e wint SURF-prijs

Onderzoeksondersteuner Silvie van Dam (links op de hoofdfoto), werkzaam bij de TU/e-faculteit Built Environment, heeft van SURF een prijs toegewezen gekregen voor haar werkzaamheden. Ook Susan Berentsen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Anne Mickan van het Radboud UMC werden onderscheiden voor hun bijzondere bijdrage aan het onderzoek van hun instelling. Vrijdag 26 mei publiceert Cursor een interview met Van Dam.

foto SURF

Meestal zijn het wetenschappers die in de schijnwerpers staan, maar volgens SURF, de ict-vereniging voor onderwijs en onderzoek, zijn ook de ondersteuners onmisbaar voor de kwaliteit van onderzoek. “Zij doen essentieel werk, maar hun werk is vaak onzichtbaar.”

Namens de vereniging maakte een jury dinsdagmiddag de drie research support champions bekend. Ze waren genomineerd door collega’s en onderzoekers.

Winnaars

Silvie van Dam, manager Research Development and Support Office bij de TU/e-faculteit Built Environment, won omdat zij volgens de jury mensen met elkaar verbindt, een grote vakinhoudelijke kennis heeft en omdat ze de dataopslag aan de universiteit verbetert.

In het hbo ging de prijs naar Susan Berentsen van de HAN (midden op de hoofdfoto). Ze helpt onderzoekers aan hogescholen na te denken over integriteit en maakte daar een breed toepasbaar stappenplan voor.

In de categorie academische ziekenhuizen & onderzoeksinstellingen was Radboud UMC-ict’er Anne Mickan (rechts op de hoofdfoto) de winnaar. Ze hielp met het bouwen van een online platform voor ontwikkelaars van kunstmatig intelligente modellen waarmee medische ingrepen worden nagebootst.

Vrijdag 26 mei verschijnt een interview dat Cursor met Van Dam had over haar werkzaamheden en wat het winnen van deze prijs voor haar betekent.