Pusphaira 5x5 toernooi is vooral low key

Studentenvoetbalvereniging Pusphaira hield woensdag 24 mei haar jaarlijkse 5x5 toernooi. En of ‘Jan en alleman’ heeft gewonnen of ‘Henry’s Hartendiefjes’ doet er niet zoveel toe. Het gaat erom dat het een fijne dag is waarbij iedereen die dat wil een balletje meetrapt. Veel laagdrempeliger krijg je het niet. Cursor ging eens kijken.

Op Sportpark De Hondsheuvels hangt een relaxte sfeer in de lucht, van spanning is weinig te merken. “Het is vandaag heel low key”, stelt Jolijn Martens die normaliter speelt in Dames 1 van Pusphaira, maar vandaag in het Pattern-team schittert. “Iedereen kan meedoen, het gaat om de gezellige dag en het is totáál niet competitief. Het gaat er niet om dat je op het podium eindigt, als je maar bij de Feestfabriek op Stratumseind eindigt.”

De zon is verstopt achter een wolkendek, maar het gras is droog. 'Zoveel vragen' speelt tegen ‘The Untouchaballs’ en ‘Groetjes Thuis’ neemt het op tegen ‘Gewoon degelijke nasi’. Het 5x5 toernooi doet denken aan de Intro. Overal zie je groepjes studenten, sommigen met een geinig tenue. Zeer korte rokjes, diadeempjes en vleugels: check. Maar vooral veel voetbalshirts zijn aanwezig. Een team draagt Hajraa-shirts. “Wij zijn wel heel fanatiek, maar niet zo goed voorbereid op een voetbalevenement”, zeggen de volleyballers. “Bier is onze warming up en de rest zien we wel.” Het blijkt een goede strategie, want met 3-0 verslaan ze in de eerste ronde - van 15 minuten -  team ‘WijSturenJeInHetBosman’.

Passie

Niet ieder team doet voor spek en bonen mee. Keeper Max Michielsen (zie foto hierboven) van team Passie heeft net de nul gehouden, “maar liever had ik gewonnen. Wij gaan zeker voor de winst.” Team FC Beunhaas (zie hoofdfoto) zet zich vol overgave in, maar zegt vooraf genoegen te nemen met de schoonheidsprijs. Aan de lichtgevende hesjes waarin iedereen werktuigbouwkundestudenten van verre herkent, is dan ook de nodige aandacht gegeven. Op elke rug staat groot een nummer geschreven.

Organisatie

Automotivestudent Wouter Elenbaas is een van de organisatoren. Als penningmeester heeft hij de taak het budget te beheren. “Het is veel geld, maar het geluk is dat dit toernooi vaker is gehouden. Het draaiboek en een begroting lagen klaar. Vorig jaar waren er zestig teams en daarom is het heel fijn dat we dat aantal dit jaar ook hebben gehaald.”

In de werving is best veel moeite gestopt, zegt Elenbaas. “We hebben veel aan promotie gedaan, met onze flyers zijn we ook naar Fontys gegaan. Het is leuk om hbo-studenten te betrekken. Het laatste team dat zich inschreef is toevallig van Fontys Toegepaste Psychologie.”

Of dat team, genaamd Topsy Gang(bang), zich bewust is van het redden van het zestigteams-schema? Halverwege de eerste wedstrijd antwoordt de ‘reservespeler van het moment’ dat dat nieuw is voor hem. “Maar dat voelt wel goed. It’s meant to be.” Terwijl hij Cursor te woord staat gaat zijn ploeg van 5-0 , naar 6-0, naar 7-0 voorsprong op team Ponykamp. Dat voelt óók goed.

Elenbaas is in de organisatie gestapt omdat hij het een mooie kans vindt samen met de vijf anderen het evenement te laten slagen. De masterstudent is pas later in zijn studie lid geworden van Pusphaira. Voorheen dribbelde hij op de velden rond Made, bij de Madese Boys. “Nu speel ik in P10, het tiende team van de studentenclub, in de kelderklasse van de KNVB.”

125 wedstrijden

Dit toernooi had Elenbaas geen tijd om mee te spelen. Vanaf de ochtend was hij al in de weer. “Twee bars aansluiten, muntverkoop opzetten, de voedselkramen op de juiste plek krijgen, 24 doelen neerzetten en met pionnen de velden aangeven, het toernooi begeleiden, er is zoveel te doen op zo’n dag.”

Maar de organisatie hoeft voor het grootste deel van de 125 partijen niet voor scheidsrechters te zorgen, tot de finale wordt niet gefloten. De penningmeester weet hoe moeilijk fluiten is. “Als je niet de eerste minuut je overwicht toont, en niet álles ziet, is het een lastige taak. Eigenlijk moet je gewoon bluffen als je iets niet zeker weet. Zeker geen twijfel tonen, dan krijg je gezeik.” Gelukkig kunnen de deelnemers en supporters van deze editie van het 5x5 toernooi zichzelf onder controle houden. Je hoort bij het betaald voetbal wel eens anders…

Hoewel winnen niet belangrijk is bij dit toernooi, ging de eer toch een beetje naar de 'Pumkutjes' in de gemixte competitie. 'Zoveel vragen' won bij de mannen.