The Brainfreeze Club organiseert gesprekken met diepgang

Sociale contacten zat, maar toch wringt er iets. Veel jongeren hebben behoefte aan gesprekken met betekenis, zo merkten vijf Stadsmakers van de gemeente Eindhoven – waaronder masterstudent Jens van Helden. Zij richtten daarom The Brainfreeze Club (BFC) op waarmee ze ongeveer eens per maand een avond met een welzijnsthema houden in Dynamo. “We zetten je voor een spiegel.”

foto Antonio Solano / iStock

Een vol doorgeslagen hockeybal die met 80 km per uur op het voorhoofd van Jens van Helden terechtkwam, veranderde zijn hectische leven. De masterstudent Automotive Technology kreeg in de hersteltijd van zijn hersenschudding mooie inzichten. “Je moet met je hersenen omgaan, zoals je met je lichaam omgaat. Net zoals je spieren traint én rust geeft, moet je ook je hersens soms in de relax-stand zetten.”

In die lange tijd van stilliggen, kreeg Van Helden (nu 25) een ad op Instagram onder ogen waarin de gemeente Eindhoven een programma leiderschap aanbood. “Workshops en trainingen om samen met andere Eindhovenaren iets op te zetten dat jongeren in de stad kunnen gebruiken, dat leek mij wel wat.” De random groep waarin hij bij die zogenoemde Stadsmakers werd ingedeeld, klikte onderling goed. De mix van studenten, werkenden en een persoon met een tussenjaar kwam er al pratend achter dat ze allen diepere gesprekken met anderen missen. “Over het gedrag dat we in onze families vertonen, het doel van onze levens, de werkbalans vinden, enzovoort. En we misten een plek om hier informatie over te halen en delen.”

Dynamo

Ze werkten die behoefte uit tot een evenement in Dynamo onder de naam The Brainfreeze Club. Die eerste keer in december smaakte naar meer. “Het was een succes. Bij de leiderschapscursus hadden we goede contacten gekregen in de gemeente en volgden een spreekvaardigheidstraining. Zo kwamen we aan de locatie in de benedenzaal van jongerencentrum Dynamo. Ik hield zelf een presentatie over een persoonlijk issue; omgaan met de smartphone. Dat ding zuigt energie uit me, had ik tijdens mijn hersenschudding gemerkt. Mijn trucjes om de schermtijd te halveren, vielen goed bij het publiek dat uit dertig personen bestond. Zet bijvoorbeeld je scherm op zwart/wit, dan is het stukken minder aantrekkelijk om video’s te – blijven -  kijken. En zet je valkuil-app (voor mij is dat Youtube) helemaal achteraan.”

Mentale weerbaarheid

De Brainfreeze Club wil jongeren helpen stil te staan bij eigen welzijn. Na een inleiding of korte workshop is er ruimte om te praten aan de hand van door BFC opgestelde vragen. “Met de verkregen info moet je namelijk wel eventjes iets doen om het te verwerken”, zegt Van Helden. “Door die vragen zetten we je als het ware voor een spiegel. En de bewustwording geeft kans om dingen in je gedrag te veranderen.” Verwacht bij de BFC trouwens geen adviezen, ze geven liever tips. “We zeggen niet hoe het moet, maar geven prikkels om na te denken.”

Maandelijks komt er een spreker bij BFC, vanuit het team zelf of een externe. “Als we de spreker niet kennen, doen we natuurlijk een voorgesprek om de bedoelingen te peilen en om te kijken of er aansluiting is bij ons doel; de mentale weerbaarheid vergroten”, zegt Van Helden. De gemeente helpt met budget en locatie in het kader van preventief jeugdbeleid, in ieder geval het gehele kalenderjaar 2023.

Andere kant

Dynamo is een prima plek voor de club. “Hier komen we uit onze eigen bubbel. Niet iedereen is hier een jongen met een laptop, zoals bij mijn studie. En niet iedereen speelt hockey. Ik vind het veel beter om het in het jongerencentrum van de stad te doen, dan hier op de campus. Zo kom je nog eens anderen tegen.” Toch nodigt Van Helden TU/e’ers van harte uit om ook te komen, ze zijn nu wat ondervertegenwoordigd. Na een paar sessies zijn de avonden Engelstalig geworden en dat brengt telkens een deel internationals naar Dynamo. “Ik denk dat het voor studenten heel interessant kan zijn om buiten de uni een praatje te hebben over mentale weerbaarheid met iemand met een heel andere kijk. Het is echt anders dan een lunchlecture.”

De eerstvolgende keer, op 1 juni, zal TU/e’s Student Diversity Officer Lara Hofstra spreken over het stellen van grenzen. Aanmelden kan hier. Op Insta is de organisatie te volgen via @thebrainfreezeclub.