Petitie gestart tegen te hoge kantineprijzen TU/e

Student Industrial Engineering & Innovation Sciences Liam Geschwindt is een petitie gestart tegen de te hoge kantineprijzen op de universiteit. Hij kreeg al snel bijval: de petitie is ten tijde van schrijven al 459 keer ondertekend. In zijn petitie haalt hij aan dat hij voor een maaltijd al snel zes tot acht euro kwijt is en dit te veel vindt. Natuurlijk is dit bedrag afhankelijk van wat je als maaltijd ziet, maar met een broodje en een soepje of drankje kom je inderdaad al snel daarop (of daarboven) uit.

“Die prijzen moeten omlaag. De kantines zijn niet te betalen voor studenten”, stelt hij. Geschwindt geeft aan dat het leven financieel sowieso zwaarder is geworden: “Het levensonderhoud is afgelopen tijd in rap tempo veel duurder geworden. De inflatie hakt erin, zeker voor studenten.” In Atlas en Metaforum ligt overigens meestal ook een ‘basisbroodje’ met bijvoorbeeld kaas of roomkaas voor 1,60 euro. Die zijn echter (nog) niet altijd en overal beschikbaar.

De petitie moet de universiteit wakker schudden, zo hoopt de student. “Het is cruciaal dat de TU/e hier verantwoordelijkheid neemt, in gesprek gaat met de cateraar en studenten én medewerkers betaalbaar eten aanbiedt in de kantine.” Maar ook Spar moet de prijzen aanpassen volgens de student. “De prijzen daar zijn ook veel hoger dan bij supermarkten buiten de campus.

Mensa terug

Nadat we hem vragen wat wel een aanvaardbare prijs zou zijn voor een lunchmaaltijd, antwoordt hij: “We – ik heb deze petitie met meer bevriende studenten geschreven – hebben als consensus dat vijf euro een redelijke prijs zou zijn.” Geschwindt stuurde Cursor ook het weekmenu van Freie Universität Berlin als voorbeeld. “Ik begrijp dat de kosten voor levensonderhoud in Nederland wat hoger zijn, maar het idee van een studentvriendelijke kantine ontbreekt nog op de TU/e en dat is mijns inziens wel mogelijk. We moeten terug naar een simpele Mensa zoals die vroeger vrij gebruikelijk waren op universiteiten.”

Geschwindt heeft zelf hiervoor ook in het buitenland gestudeerd. “Ik begon met studeren in Zuid-Afrika. Daar was het de norm om elke dag een betaalbare gezonde lunch te kunnen kopen in de kantine. De kantines daar hadden geen winstoogmerk, in tegenstelling tot bij de TU/e waar de kantines door cateraars via aanbestedingen worden geregeld. De vrienden met wie ik de petitie heb opgesteld komen uit veel verschillende landen (Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Finland en Bulgarije) en hebben allemaal vergelijkbare ervaringen opgedaan als ikzelf: overal is een betaalbare gezonde lunch beschikbaar. Dat willen wij hier ook en we hopen dat nog veel meer studenten onze petitie zullen ondertekenen om dit te bereiken.”

Op de hoofdfoto broodjes zalmsalade en kipkerrie bij Vertigo. Het aanbod van broodjes verschilt per kantine en de prijzen ook, maar liggen meestal rond de vier euro of iets daarboven.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.