Actievoerende moeder: “Pechgeneratie staat 3-0 achter”

De landelijke studentenvakbond LSVb houdt woensdag 25 oktober een actie bij de Tweede Kamer om te protesteren tegen de vervijfvoudiging van de rente op de studieschuld. Veel pechstudenten zijn niet in de gelegenheid om er bij te zijn – want de studieverplichtingen gaan ondertussen gewoon door. LIS-medewerker Alexandra Janssen, moeder van drie getroffen studenten, gaat in hun plaats.

foto Halfpoint / istock

Alexandra Janssen moet als functioneel beheerder aan de TU/e vrij nemen woensdag, maar het voelt voor haar goed om te gaan protesteren bij de Tweede Kamer. “Mijn kinderen waren graag zelf gegaan, maar deadlines en presentaties die ze voor hun studie moeten verzorgen staan dat in de weg. Twee van mijn drie kinderen hebben een studieschuld van minstens twintigduizend euro. Straks gaan ze de arbeidsmarkt op zonder een rooie cent. Als ze een hypotheek willen aanvragen weegt die schuld ook mee. Toen zij de lening aangingen, kregen zij de geruststelling dat er bijna nul procent rente zou zijn. Dat er nu wordt aangekondigd dat de rente vijfmaal zo hoog wordt, is de druppel die de emmer doet overlopen bij mij. Ik doe mee aan de acties.” Janssen doelt op actie van de LSVb en de petitie die is geïnitieerd door andere ouders en die al bijna 59.000 maal is ondertekend.

Afgescheept

“Mijn kinderen, en de 900.000 andere ‘sandwichstudenten’ die tussen twee periodes van basisbeurs invallen, staan met 3-0 achter. Het gaat om schuld en oplopende rente, verkleinde kansen op een hypotheek en hogere energiekosten. Het zijn gevolgen van beslissingen van de overheid en het is niet gek dat studenten zich afgescheept voelen.” De compensatie waarmee de politiek akkoord ging op het moment dat zij de basisbeurs herstelde, noemt Janssen een lachertje. “Die bestaat uit 1.100 euro per student. Als ik het voor mijn drie kinderen uitreken, kunnen bij het einde van de studies de gezamelijke kosten oplopen tot een ton.”

Janssen kan niet voorspellen hoe druk het wordt in Den Haag, maar weet wel dat het protest onder de aandacht staat op Insta en Linkedin. Zelf heeft ze ook een oproep gedaan aan haar collega’s bij LIS om mee te gaan of op z’n minst de petitie te ondertekenen. “Dit is een manier om onze zorgen uit te spreken. De politici moeten horen welke financiële wanhoop er is bij de pechgeneratie.”

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.