#MeToo-theaterstuk laat medewerkers Mechanical Engineering stil achter

Tijdens de onderwijsdag van Mechanical Engineering kregen medewerkers een voorstelling te zien over grensoverschrijdend gedrag in de academische wereld. Het is onderdeel van een pilot sociale veiligheid op de faculteit. Het theaterstuk over een PhD-kandidaat, haar promotor en zijn escalerende machtsmisbruik maakte indruk op de zaal.

foto Ralph van Ierland

Zo’n zeventig medewerkers zitten in lange rijen te kijken naar een tafel met wat stoelen. Ze gaan naar een toneelstuk kijken, genaamd '#MeTooAcademia: The Learning Curve' van 'Het Acteursgenootschap'. Alleen, dat weten ze zelf nog niet. Op het vooraf gestuurde programma staat alleen de tekst ‘Social Safety’.

Het theaterstuk is onderdeel van een pilot sociale veiligheid bij Mechanical Engineering. "Het is niet voor niets dat onze faculteit deze pilot is gestart", vertelt Ralph van Ierland, die de pilot leidt. “Met 15% vrouwelijke bachelorstudenten hebben we binnen onze faculteit nog een overwegende mannencultuur, al zit daar wel verbetering in. Landelijk zijn er veel signalen van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwen. Binnen onze faculteit herkennen we daar ook signalen van. Vanuit studenten onderling, als ook binnen het onderwijs. Dit varieert van subtiel anders aanspreken of behandelen, tot ook expliciete vrouwonvriendelijke opmerkingen.” Mede daarop besloten de faculteit en de universiteit samen vanuit de centrale visie op sociale veiligheid een pilot op te zetten. “Ook om te kijken hoe we dit universiteitsbreed kunnen toepassen.”

“Het verhaal kan triggerend zijn”, geeft Van Ierland nog als disclaimer mee aan de zaal. “In dat geval is hier iemand aanwezig om jullie te ondersteunen.”

Academische passie

Het stuk begint met de PhD-kandidaat Suzanne De Jong en haar promotor, professor Loek Roden. Ze zitten met z’n tweeën in een kamer om haar onderzoek te bespreken. Het begint nog onschuldig. Dan zegt de Roden dat hij zijn baard heeft laten staan. “Vind je mij leuker met of zonder baard”, vraagt hij. Suzanne lacht het weg, maar is zichtbaar ongemakkelijk. De professor vraagt door: “Heb je een vriend eigenlijk?”

Naast de jonge vrouw verschijnt ook een vrouwelijke professor, die het nieuwe hoofd wordt van de faculteit, waar de Roden ook onderdeel van is. Ook zij krijgt opmerkingen van de professor als: “Kan je die functie wel aan? Aangezien je een gezin hebt.”

Nu is het klaar

In de opvolgende scènes gaat het van kwaad tot erger. De dubieuze vragen aan de jonge PhD-kandidaat veranderen in gestaar naar haar borsten, een wrijvende hand op haar schouder en het meermaals aandringen om een drankje te doen op de hotelkamer, wanneer ze voor een wetenschappelijk congres zijn afgereisd naar Berlijn. Tot het uiteindelijk helemaal misgaat als ze terug zijn in Nederland, in het op slot gedraaide kantoor van professor Roden.

Wanneer De Jong een melding wil maken van de situatie wordt ze aan alle kanten ontmoedigd. Zelfs door de vertrouwenspersoon en de vrouwelijke professor. Het PR-plaatje is belangrijker en even lijkt het helemaal verloren. Tot er een nieuwe melding van grensoverschrijdend gedrag binnenkomt over professor Roden. “Hier stopt het. Nu is het klaar.”

Nagesprek

Na het applaus voelt de zaal zwaar aan. Er wordt wat ongemakkelijk op stoelen geschoven, maar het blijft overwegend stil. “Dat viel de acteurs ook op tijdens het stuk”, zegt Van Ierland. “Normaal wordt er nog gepraat en soms zelfs in eerdere scènes luchtig gelachen, vertelden ze, omdat het stuk bepaalde dingen uitvergroot. Dat was nu minder het geval.”

Medewerkers kregen eerst vijf minuten pauze om het stuk te laten bezinken. Daarna werd er nagepraat. Ten behoeve van de privacy en het creëren van een veilige omgeving waarin vrijuit kon worden gepraat, was Cursor daar niet bij aanwezig.

Volgens Van Ierland ontstond er een positieve discussie, waarbij de zwaarte inmiddels al wat meer was gezakt. “Mensen hebben hun eigen ervaringen gedeeld. We hebben besproken hoe je kan handelen in bepaalde situaties als omstander of slachtoffer, maar ook op welke momenten in het stuk grenzen werden overschreden. Daarnaast is tijdens de discussie ook nog een diverser scala aan sociale veiligheid aan bod gekomen.”

De volgende stap in de pilot is meer gericht op studenten. Binnen de professionele ontwikkeling in de bachelor krijgen de eerstejaars Mechanical Engineering studenten eind deze maand een ander theaterstuk over sociale en seksuele veiligheid, meer vanuit het studentenperspectief. “Op die manier hopen we gezamenlijk goede stappen te kunnen maken voor een sociaal veilige faculteit.”

Bekijk hieronder de trailer van het theaterstuk tijdens de onderwijsdag.

Trailer #MeTooAcademia: The Learning Curve - Het Acteursgenootschap