Delta wint eerste prijs voor verhaal dat niet online mag staan

Het artikel 'Hoe zwijgplicht leidde tot angst onder medewerkers' van Delta - het onafhankelijke journalistieke platform van de TU Delft - won vandaag de Kring Award 'Achtergrondverhaal'. 'Het toont op pregnante wijze hoe belangrijk het is om in het hoger onderwijs een onafhankelijk medium te hebben dat de rol van waakhond vervult', oordeelde de jury.

foto Kringcongres

Jaarlijks organiseert de Kring van hoofdredacteuren, waarin 22 onafhankelijke media van hogescholen en universiteiten zijn verenigd, het Kringcongres en de bijbehorende Awards-uitreiking. Dit jaar waren er drie categorieën: interviews, studentencolumns en achtergrondverhalen.

Deskundige jury's van journalisten en columnisten beoordeelden inzendingen van de 22 aangesloten redacties. De prijzen werden op donderdag 6 juni uitgereikt op het jaarlijkse kringcongres, dit jaar georganiseerd door de redactie van VOX (Radboud University) en Sam (Hogeschool Arnhem/Nijmegen).

Beste interview

De prijs voor het beste interview ging naar Delta (TU Delft), die sprak met de opgestapte Daphne Stam: ‘Ik werd vooral gezien als vróúwelijke wetenschapper’, vertelde ze aan auteur Kim Bakker. 'Ontluisterend verhaal (...) voorbeeldig interview', oordeelde de jury.

Beste column

De beste studentencolumn kwam dit jaar van het Nijmeegse Vox, waar columniste Antonia Leise onder de titel The Nazi’s are Back de aandacht op zich wist te vestigen. 'Fijne, assertieve vertelstem zonder bevoogdend te worden', concludeerde de jury.

Beste Achtergrondverhaal

Winnaar van de achtergrondverhalen was heel duidelijk opnieuw Delta. Het artikel Hoe zwijgplicht leidde tot angst onder medewerkers  kreeg van alle juryleden het maximale aantal punten. Het stuk van Saskia Bonger, met medewerking van Annebelle de Bruijn, scoorde veruit het best op journalistieke kwaliteit, relevantie en impact.

De jury oordeelde:

‘Het toont op pregnante wijze hoe belangrijk het is om in het hoger onderwijs een onafhankelijk medium te hebben dat de rol van waakhond vervult. In dit geval werd de waakhond gemuilkorfd door het College van Bestuur, wat veel verontwaardigde reacties in het land heeft opgeroepen. Tot op de dag van vandaag staat het stuk nog altijd niet waar het hoort te staan: op de website van Delta.’

Het artikel staat nog steeds niet op de website van Delta - het artikel werd onder druk van het college van bestuur verwijderd - maar is elders nog wel te lezen: Hoe zwijgplicht leidde tot angst onder medewerkers

De jury

Juryleden bij de categorie achtergrondverhalen waren Coen van de Ven (de Groene), wetenschapsjournalist Anne van Kessel en Joep Dohmen(NRC)

Juryleden voor de interviews: Jannetje Koelewijn (NRC), Nathalie Huigsloot en Sara Berkeljon (de Volkskrant)

Juryleden voor de columns: Eva Hoeke (Volkskrant Magazine), Marijke Kolk (docent  Journalistiek, oud-columniste AD Magazine en Flair) en Remco Kock (de Gelderlander)

Overige prijzen:

Achtergrondverhalen:

Tweede prijs: Saxnow: Hoe een anonieme mail ervoor zorgde dat SaxNow zeven maanden klem zat tussen feit en fictie

Derde prijs: Vox: Nog een waarschuwing bij psychologie: ook docent kreeg gele kaart na grensoverschrijdend gedrag

Interviews