Eindhoven opnieuw beste studentensportstad

De wisselbeker van het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap, het GNSK, kon Eindhoven zondag gewoon weer mee terug naar het SSCe nemen. In Rotterdam verdienden de 24 deelnemende Eindhovense teams meer punten met wedstrijden in 12 sporten dan alle andere Nederlandse studentensteden. Onder andere bij e-sports, beachvolleybal en klimmen blonk Eindhoven uit.

foto Arie Kers

Bij het GNSK werden dit jaar 34 competities gespeeld in twaalf verschillende sporten. De organiserende stad beslist, in samenspraak met Studentensport Nederland (SSN) welke dat zijn. In Rotterdam werd nu bijvoorbeeld geen wielrennen, powerliften of watersporten getest, maar wel klimmen, badminton en beachvolleybal. Bij klimmen haalden Joshua Myers (student Electrical Engineering) en Liz Buur (student Industrial Design) brons voor Eindhoven. Tzu-Yeuh Huang (student Electrical Engineering) pakte goud bij badminton. Eindhovense heren wonnen zilver bij beachvolleybal en Eindhovense dames kregen daar brons.

Voor elke deelname krijgt een team punten en hoe meer deelnemende steden, hoe meer punten verdeeld worden. In totaal verzamelde Eindhoven 2774 punten. Groningen werd dit GNSK tweede met 2510 punten en Amsterdam derde met 2498. Na tien sporten werd het nog spannend, waarover later meer. De einduitslagen zie je hier.

Participatie loont

Alexander Vlaar, voorzitter van ESSF, de koepel van de Eindhovense studentensportverenigingen, heeft wel een idee waarom hij en de andere bestuursleden de wisselbeker – vorig jaar gewonnen in Wageningen - weer mee terug kon nemen.

“We hebben meegedaan met 24 teams in alle sporten. Ik vind dat knap voor de vier-na-grootste-stad van Nederland. Het gaat zowel om de kwantitatieve als de kwalitatieve prestatie. We waren met een grote delegatie naar Rotterdam. Veel sporters, en ook de trainers, de directeur van SSCe Wim Koch en de verenigingsmanagers waren er dit weekend bij. Veel lof voor iedereen, want het hele jaar is steeds gestimuleerd om mee te doen aan het GNSK.”

Spannend

Nadat tien sporten waren afgehandeld werd het GNSK alles behalve voorspelbaar, vertelt SSN-medewerker Sibren Ottens. “Eindhoven en Amsterdam stonden gelijk. Er moest nog worden getennist en de vier categorieën van de e-sports stonden nog op het programma. Bij Mariokart, Super Smash Bros, Valorant en League of Legends haalde Eindhoven twee gouden, een zilveren en een bronzen medaille. Amsterdam won één gouden medaille minder. Een groter verschil maakte tennis; Amsterdam deed daar niet aan mee. Zo zie je, participatie loont, maar je moet ook preseteren.”

Het ESSF-bestuur heeft met fietsen zoveel mogelijk van de zes sportlocaties bezocht. Vlaar was onder de indruk van het klimmen en hoe daar op acht wanden met ieder drie verschillende zones bepaald werd wie de beste is. ”De punten worden verdeeld over een parcours en hoe meer mensen helemaal boven komen, hoe makkelijker het dus is en hoe minder punten je dan krijgt.” De ESSF-voorzitter was minder enthousiast over de prijsuitreiking. “Dat was wel heel rustig, want de meeste sporters en begeleiders waren al weg. Achteraf merkten we dat ze buiten de overwinning al aan het vieren waren.”