Alumni eisen invloed op onderwijsbeleid bouwkunde

Invloedrijke alumni van de faculteit Built Environment willen betrokken worden bij de vernieuwing van het onderwijsbeleid voor architecten. “Wij nemen zelf architecten in dienst die van de TU/e komen. Het is in ons belang dat de opleiding goed is.”

Het rommelt al een tijd binnen de TU/e-faculteit Built Environment. In september 2023 stapten drie hoogleraren op uit onvrede over het onderwijsbeleid. Het ging om de vooraanstaande architecten Christian Rapp, Paul Diederen en David Gianotten. Het vertrek volgde op een onderzoek, ingesteld door het College van Bestuur, naar een vertrouwensbreuk tussen vijf hoogleraren en het faculteitsbestuur. De onderzoeksresultaten werden volgens de hoogleraren terzijde geschoven. Ze spraken over ‘wanbeleid’. Drie van de vijf hoogleraren stapten op.

Begin februari stuurden vijf prominente alumni - Janneke Bierman, Geert Bosch, Eugène Franken, Annemariken Hilberink en Machiel Spaan – een brandbrief naar het CvB en het faculteitsbestuur. In die brief, die door vele tientallen alumni is ondertekend, uiten ze hun 'zorgen’ over de berichten in de media. Het DNA van de typische ‘Eindhovense School’, zou in het gedrang komen in het nieuwe onderwijsbeleid. De Eindhovense School vertegenwoordigt niet één herkenbare stijl, maar kenmerkt zich in een rationele benadering van de architectuur, waarin techniek, cultuur en historie centraal staan.

Helpende hand

De briefschrijvers bieden een ‘helpende hand’ aan. ‘De vraag hoe om te gaan met grote maatschappelijke veranderingen als klimaat, landbouw, volkshuisvesting, energie, vergrijzing en zorg brandt op ieders lippen’, schrijven ze. ‘In de ruimtelijke inrichting van onze leefomgeving komen de urgente vragen van onze tijd bij elkaar. De kracht en dynamiek die daarmee gepaard gaat, impliceert een intelligent en integraal ruimtelijk en architectonisch ontwerp.’

De alumni vragen in de brief om een plek aan tafel: ‘Ons inziens is het [...] essentieel om met mensen uit de praktijk aan tafel te zitten bij het vormgeven van het academische architectuuronderwijs.’

Zorgen weggenomen?

Dat is precies wat Bouwkunde-decaan Theo Salet doet. Architectuur wordt in de bouwkunde-opleiding niet gemarginaliseerd, zegt hij. “Is het architectuur-onderwijs er nog? Jazeker, zelfs in versterkte mate.” Salet nodigt de briefschrijvers in februari uit voor een gesprek. “Het was een ontzettend fijn gesprek", blikt hij terug. “Ik heb het nieuwe onderwijsprogramma uitgelegd, en ik denk dat ik zorgen over het nieuwe onderwijsprogramma en het behoud van de Eindhovense school weg heb kunnen nemen. Ze hebben ook hulp aangeboden om de onrust weg te nemen en te willen helpen met het zoeken naar kandidaten voor als er vacatures zijn.”

“Alle zorgen weggenomen?", reageert Janneke Bierman verbaasd. “Dat is zeker niet zo. Maar we hebben inderdaad wel een goed gesprek gehad. We zien het als een eerste kennismaking en een nieuwe start.”

Machiel Spaan, die als woordvoerder van de briefschrijvers optreedt, geeft een nadere toelichting: “Er is een heleboel gedoe geweest. Het is wat ons betreft belangrijk dat er transparant over gecommuniceerd wordt. Waarom zijn die hoogleraren nu precies weggegaan?”

Vooruitkijken

Salet gaat daar liever niet op in: “Ze hebben besloten om weg te gaan. Daar hebben ze in de media hun redenen voor gegeven. Het is een stevig conflict geweest. Dat zijn we met z'n allen nog aan het verwerken. Ik wil het nu niet opnieuw oprakelen. Ik wil de rust terug laten keren en aan de toekomst werken.”

Ook Spaan cum suis kijken liefst vooruit. “Wij staan als alumni met twee benen in de praktijk. Wij nemen zelf architecten in dienst die van de TU/e komen. Het is in ons belang dat de opleiding goed is.” Spaan benadrukt dat ze willen helpen om het onderwijsbeleid te verbeteren. “Gebruik ons gewoon, we hebben kennis en kunde. Ga als faculteitsbestuur nou niet op een eiland zitten, maar betrek de vakgemeenschap erbij.”

Volgens Spaan heeft Salet toegezegd dat er een vervolg komt. “Hij gaat nadenken hoe hij de alumni beter kan betrekken bij het onderwijsbeleid. Het faculteitsbestuur komt met een uitnodiging voor een vervolggesprek.”

Die uitnodiging is inmiddels verstuurd, bevestigen Salet en Spaan.