Flyeractie op campus in solidariteit met Palestijnen

Op de campus is vandaag geflyerd in solidariteit met de Palestijnen. De actiegroepen willen dat het bestuur van de universiteit zich uitspreekt tegen mensenrechtenschendingen in Palestina en tegen genocide. Ze vinden dat er onvoldoende steun is getoond voor Palestijnse levens. Terwijl dit wel gebeurde toen Rusland Oekraïne binnenviel. Verder zijn ze kritisch op een samenwerking van de TU/e met een Israëlische wapenleverancier in project MAAXIMUS.

Vandaag - 12 maart - is door Dutch Scholars for Palestine (DSP) uitgeroepen tot nationale actiedag voor Gaza. Zo’n 25 demonstranten van Eindhoven4palestine en University Rebellion gaven daar bij de TU/e vandaag gehoor aan. Ze verzamelden zich met hun studentencoalitie bij de Spar van waaruit ze over de campus liepen naar Atlas en MetaForum om flyers uit te delen tijdens de lunchpauze. Dat uitdelen liet even op zich wachten door wat logistieke problemen om de flyers op locatie te krijgen maar is uiteindelijk wel gelukt en gemoedelijk verlopen.

Irene (volledige naam bekend bij de redactie), een promovenda die aanwezig is bij het protest is niet blij met de dubbele standaard die ze waarneemt aan de universiteit: “De afgelopen maanden hebben we geen statements van de universiteit gezien die tegen de oorlog pleiten, in schril contrast met de reactie op de invasie in Oekraïne door Rusland, toen de universiteit een krachtig statement gaf waarin ze de oorlog afwees. Het schortte onmiddellijk alle samenwerkingen met Russische universiteiten en instituten op als middel om vrede na te streven en promootte verschillende initiatieven ter ondersteuning van de getroffen studenten en medewerkers.”

Maatregelen nemen tegen genocide

Veel demonstranten maken zich grote zorgen over de situatie in Gaza en zijn verontrust door het gebrek aan reactie van de universiteit en de nationale overheid over het geweld. Irene wijst op de uitspraak van het International Court of Justice (ICJ), die luidt: 'Het ICJ vond het aannemelijk dat de daden van Israël in Gaza zouden kunnen neerkomen op genocide en vaardigde zes voorlopige maatregelen uit, waarin Israël werd bevolen alle maatregelen te nemen die binnen hun macht liggen om genocidale daden te voorkomen, inclusief het voorkomen en bestraffen van het aanzetten tot genocide. Genocide, het garanderen dat hulp en diensten de Palestijnen bereiken die in Gaza worden belegerd, en het bewaren van bewijsmateriaal van misdaden die in Gaza zijn gepleegd.'

Tot nu toe waarschuwen alle grote internationale mensenrechtenorganisaties die actief zijn in Gaza dat Israël er niet in slaagt deze maatregelen na te leven, met name door onvoldoende hulp aan Gaza toe te staan, en er zijn al berichten over sterfgevallen als gevolg van hongersnood. “Nederland doet als VN-lidstaat niet genoeg om Israël onder druk te zetten om de maatregelen na te leven”, zegt Irene.

TU/e in samenwerking met wapenleverancier

Recentelijk heeft de TU/e deelgenomen aan tenminste één project – het MAAXIMUS-project - waarbij een groot Israëlisch wapenbedrijf, IAI, partner was. Stopwapenhandel heeft hier ook over bericht. “Als universiteit hebben we de verantwoordelijkheid om op te komen voor de mensenrechten, vooral als de schendingen afkomstig zijn uit een land waarmee we werkrelaties onderhouden”, benadrukt Irene. “En als technische universiteit, waarvan het onderzoek regelmatig ook een militaire toepassing kan hebben, moeten we nog voorzichtiger zijn bij het aangaan van samenwerkingen en deze kritisch beoordelen.”

Investering pensioengeld in illegale nederzettingen

Irene ziet de machtige invloed van de universiteit en hoopt dat de TU/e die macht gebruikt om druk uit te oefenen pensioenfonds ABP (het pensioenfonds van alle universiteiten) om te stoppen met investeren in illegale Israëlische nederzettingen in Palestina. “Dat is een van de belangrijkste obstakels voor vrede in deze regio”, zo is zij overtuigd.

Irene heeft laten weten haar zorgen die ze aan Cursor uit ook te hebben gedeeld met de TU/e. Cursor heeft ook een reactie bij het bestuur gevraagd op de wens om steun voor de Palestijnse studenten en medewerkers, evenals een reactie op de samenwerking met de Israelische wapenleverancier en of en hoe samenwerkingen worden getoetst. Als die reactie komt zullen wij die zo snel mogelijk hier aanvullen.

Noot van de redactie: op de hoofdfoto staan slechts enkele van de demonstranten. Niet iedereen voelde zich veilig genoeg om herkenbaar op de foto te gaan, mede door landen waar de keffiyeh (Palestijnse sjaal) niet wordt getolereerd en/of vervelende reacties van tegendemonstranten.