Studententeam Solid wint award voor innovatieve opslag waterstof

Studententeam Solid is de winnaar van de KIVI Engineering Student Team Award 2024. Het team heeft de prijs gewonnen voor hun innovatieve oplossing voor de opslag en transport van waterstof. Hierbij gebruiken ze ijzer als een soort batterij.

foto Solid

De KIVI Engineering Student Team Award wordt sinds 2022 ieder jaar uitgereikt aan studententeams met innovatieve oplossingen om een grotere bekendheid te genereren voor hun project. Het studententeam werkt een oplossing voor de opslag en transport van waterstof. Dit wordt als een belangrijke oplossing gezien voor een duurzame energietransitie. Het kan namelijk helpen bij het verminderen van de CO₂-uitstoot van industrieën die veel energie gebruiken.

Het studententeam vond de oplossing in ijzerbolletjes, die veilig en circulair te gebruiken zijn. “Die kan je gewoon compact vervoeren naar een locatie waar waterstof nodig is,” vertelt Team Manager Joost van der Kraan. “Op papier is onze techniek veiliger dan technieken met ammoniak, die nu vaak worden gebruikt.”

De tekst loopt verder onder de foto.

Het team kreeg de prijs uitgereikt in het bijzijn van Prinses Beatrix en Prinses Mabel. Dat was een tikkeltje ongemakkelijk volgens Van der Kraan. Tijdens de prijsuitreiking werd namelijk een videopitch van het team getoond. “Ons was verteld dat we een video moesten maken, maar dat het voor PR-doeleinden was, dus ik heb het even snel met mijn telefoon in elkaar gezet. Het was namelijk Carnaval en ik was niet zo fit. Vervolgens is die tot twee keer toe getoond aan de hoogheden.” En dat viel op: “De andere teams hadden een hele gelikte video gemaakt.”

Marktklaar

“Het project van Solid kan een doorbraak betekenen met grote impact voor de industrie, niet alleen op nationaal, maar ook op mondiaal niveau. En dat is zeer waardevol voor het bereiken van de doelen van de energietransitie”, leest het verslag van de prijsuitreiking van Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI). Het studententeam wordt dan ook opgeroepen om door te gaan met het bereiken van hun missie.

“We gaan hier absoluut verder mee”, zegt Van der Kraan. “De volgende stap is het opzetten van een grootschalig project met meerdere partners uit de industrie. In drie jaar willen we de techniek op een niveau hebben dat de industrie het verder op kan pakken."