Kabinet steekt 450 miljoen in technisch talent voor regio Eindhoven

De langverwachte steunoperatie met de codenaam ‘Project Beethoven’ is nu officieel bekendgemaakt. Het demissionaire kabinet besloot vandaag 450 miljoen euro uit te trekken om te investeren in technisch talent voor de regio Eindhoven tot 2030. Voor de periode na 2030 trekt het kabinet jaarlijks extra 80 miljoen euro uit voor onderwijs.

foto Wesley Klop

De regio Eindhoven kan een impuls van in totaal 2,5 miljard euro verwachten, zo werd vandaag na de ministerraad bekendgemaakt. Naast dat een substantieel deel hiervan voor de TU/e is bestemd, wordt er ook geld geïnvesteerd in de infrastructuur, het behouden van technische bedrijven als ASML en NXP en het uitbreiden van NS-station Eindhoven.

TU/e-bestuursvoorzitter Robert-Jan Smits vertelt in een verklaring: “De Brainport-regio is een van ’s werelds meest relevante semicon-ecosystemen, met daarbinnen een spilrol voor de TU Eindhoven, zowel op het gebied van talent- als kennisontwikkeling en de startup scene. Investeren in de chipsindustrie betekent investeren in het toekomstig verdienmodel van Nederland en een bijdrage leveren aan de soevereiniteitsagenda van Europa.”

De 450 miljoen voor onderwijs is bedoeld om snel meer technici op te leiden voor de micochipsector 'door meer studenten te werven en toe te laten' en door omscholing. Het kabinet benoemt dat dit een nationale opgave is en vraagt mbo’s, hbo’s en universiteiten in 4 regio’s (Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven) om op korte termijn samen met de microchipsector met een uitgewerkt plan te komen.

Smits: “Hiermee kan een grote stap gemaakt worden om de aantallen studenten in de technische disciplines flink te verhogen, op mbo, hbo en universiteit. We kijken er als onderwijsinstellingen in Brainport naar uit om samen met partners in de regio’s Twente, Groningen en Delft aan de slag te gaan om het nationale talentplan vorm te geven. Summa College, Fontys Hogeschool en de TU Eindhoven gaan als hofleveranciers voor de Brainportregio hierin natuurlijk hun verantwoordelijkheid nemen.”

Hoopvol

Eerder deze week was voorzitter van het College van Bestuur Robbert-Jan Smits al voorzichtig hoopvol over de plannen van het demissionaire kabinet. Een financiële impuls van deze omvang zou een eerder gestrande schaalsprong, om twee keer zoveel technisch geschoold personeel op te leiden, weer mogelijk maken. Nu Project Beethoven is goedgekeurd in de ministerraad, blijkt dit geen valse hoop te zijn geweest.

Volgens Smits is die groei van de universiteit nodig om ‘tegemoet te komen aan de vraag vanuit de hightech industrie in Eindhoven Brainport’. “Dat maakt het een logische keuze om extra te investeren in de TU/e om te voorzien in meer ingenieurs voor bedrijven als ASML.” Dat het kabinet daarover nadacht, was volgens Smits al “fantastisch nieuws.” Nu lijkt het kabinet dit belang te delen.

Project Beethoven

In het diepste geheim werd Project Beethoven opgezet nadat politiek Den Haag grote bedrijven als Shell en Unilever uit Nederland zag vertrekken. Door te onderhandelen met bedrijven als ASML en NXP en een pakket aan nieuwe maatregelen te organiseren, hoopt het kabinet een nieuwe exodus te voorkomen. Of de bekendgemaakte miljardenimpuls hiervoor gaat zorgen, zal de toekomst moeten uitwijzen.