Footloose behaalt finale op Europees danstoernooi

Studenten van de dansvereniging Footloose zijn afgelopen weekend in de prijzen gevallen op het European Tournament for Dancing Students (ETDS). De studenten wonnen in de categorie ballroom en latin.

foto Levi Baruch

Op het toernooi werd gestijldanst in de categorie ballroom (de Engelse wals, quickstep) en latin (roomba, cha-cha-cha). “Drie paren van onze vereniging behaalden de finale in het ballroom-deel en twee paren in het latin-deel.” Zij wonnen daarmee een medaille en een oorkonde. “Al is iedereen heel tevreden met waar ze zijn geëindigd”, aldus teamcaptain Naomi van Hierden.

Tijdens het toernooi streden 700 studenten in paren tegen elkaar. In totaal deden er veertig studententeams mee uit Nederland en Duitsland. 35 studenten van Footloose dansten van vrijdag tot zondag mee op verschillende niveaus (beginner tot gevorderd). Van Hierden: “Een verdubbeling in vergelijking met een aantal jaar geleden.”

Dungeons and Dragons

Al was het best nog even spannend of iedereen mee kon doen aan het toernooi. Er mag alleen in paren gedanst worden, maar niet iedereen had een danspartner bij aanvang van het toernooi. Zij konden speeddaten op de vrijdagavond met andere deelnemende studenten. Met succes. Volgens Van Hierden was het een behoorlijke uitdaging, maar had uiteindelijk iedereen een partner gevonden.

Na een hele dag dansen voor de wedstrijd, waren er ook nog andere activiteiten, zoals de dansavond. “We hebben weinig geslapen. Sommigen zijn de hele nacht door gegaan.” Dat deden ze geheel in stijl op basis van het thema van de wedstrijd. Dit jaar was dat Dungeons and Dragons. “Stonden we daar, met zevenhonderd man in een zaal. De capes en drakenonesies bleven het eerste uur nog aan, maar gingen daarna snel uit. Het was veel te heet.”

Der Tanzmaus

Tijdens het Nationale Toernooi voor Dansende Studenten afgelopen jaar, won Footloose de prijs voor het beste team, een knuffelleeuw. Die was ook mee, samen met de mascotte Tamsom. De prijs voor het beste team bij het Europese toernooi liep de vereniging dit keer mis. “Er waren natuurlijk ook veel meer teams, dus dan is de kans sowieso wat kleiner." Die misgelopen prijs was knuffelmuis ‘Der Tanzmaus’, geïntroduceerd op het eerste toernooi in 1990 en direct omgedoopt tot mascotte.

Tekst loopt door onder foto.

Dansvereniging Footloose

Footloose is opgericht in 1991. Op de vereniging worden uiteenlopende dansstijlen gedaan, zoals ballroom, salsa, hiphop, modern en ballet. Studenten trainen in groepen op basis van hun niveau. Dit doen ze minstens één keer per week of vaker. Daarnaast houdt de vereniging ook dansgerelateerde evenementen. Zo worden er dansavonden en -weekenden georganiseerd. Dan wordt ook gedanst op het clublied: Footloose, bekend van de gelijknamige film. Met een choreografie die een van de oprichters bijna 35 jaar geleden in zijn studentekamer van twaalf vierkante meter bedacht, en sindsdien vrijwel hetzelfde is gebleven. Binnenkort geeft de vereniging een showcase in de Schalm, waaraan alle dansgroepen van de vereniging meedoen.