door

040-branding

28/11/2012

Afgelopen hemelvaart was ik aan het liften naar Saint-Malo. Een gesprek aanknopen over je afkomst doet het altijd goed: “J’habite dans Eind-oven.” Aangezien Eindhoven altijd in één adem wordt genoemd met Philips en PSV draaide het hier ook vaak op uit.

Zo glunderde een Marokkaans-Franse chauffeur, toen ik Eindhoven liet vallen: “Ahhh, savez-vous Ibrahim Afellay, Zakaria Labyad? Ils sont footballeurs magnifiques!” Maar buiten deze PSV-associaties waren de 040-associaties schaars. Ja, misschien wat over wiet en prostituees, maar geen: “Bien sûr! Brainport, the Smartest Region of the World 2011!”

Zo gek is het natuurlijk niet; voordat alle Brainport-branding tot stand kwam, dacht je bij Eindhoven aan PSV en Philips. Brainport, dat kende ‘geen mens’. Maar de titel ‘Slimste Regio’ zet Eindhoven niet blijvend op de kaart. De leek zal zich altijd nog meer associëren met Pieter van den Hoogenband en Mark van Bommel, en niet met de TU/e, DAF of ASML.

Waar denk je aan bij Eindhoven? Ik woon er al heel mijn leven, maar het is in die tijd zelfs uitgroepen tot de saaiste stad van Nederland, niet echt iets om trots op te zijn. De technologie is er nu wel, maar zichtbaar en herkenbaar is het niet. Hoe maak je daar iets van?

Het antwoord ligt naast de TU/e: de bowlingkegels. Aan het begin van het collegejaar klimmen de nieuwe buitenlandse studenten er steevast in. Die kegels zijn opvallend; dát zet je op een 040-ansichtkaart. Die kegels zijn nog vrij willekeurig, maar wat nou als je Eindhoven met technologie herkenbaar maakt?

Ik stel voor technologische attracties en bouwwerken neer te zetten. Geen blob, maar een chip. Geen nieuwe Primark, maar een Eindhovense Nemo. Nee, nog beter, een Natural Science Museum zoals in London. Iets wat door en voor onze inwoners, Eindhoven met wetenschap en vooral technologie op de kaart zet.

Deel dit artikel