door

CLMN | Afkapgedrag

16/04/2014

Aan het einde van een kwartiel komen de mailtjes waarvan je wist dat ze zouden komen: de grote serie vak-enquêtes draagt weer bij aan het volraken van je magere 900MB aan postvakruimte. Toch zijn dat zinvolle berichten: de grote hoeveelheid antwoorden die elk blok weer binnenkomt, maakt docenten, opleidingscommissie en onderwijsdirectie gigantisch blij. Want hoe moet je een vak verbeteren als je niet weet wat eraan schort?

Voor de nieuwe generatie aan bachelorvakken is men aan het overstappen op een nieuw vragenlijstsysteem. Het inmiddels redelijk gedateerde Pollweb maakt plaats voor EvaSys en naast de veranderingen in de interface kan ik als OC-lid ook zeggen dat de nieuwe reportages om te smullen zijn. 

Wat mij echter zorgen baart, is de verandering die aan het einde is doorgevoerd: menig student kijkt volgens mij het meest uit naar die twee grote, blanco tekstvelden. Dáár begint het aandragen van verbeterpunten en het geven van meningen pas echt. Menig essay wordt dan geschreven over dat onduidelijke tentamen dat je kreeg. Hele logopedische handleidingen worden uitgetypt voor die docent die niet helemaal uit zijn woorden kwam tijdens een college.
Bij sommige vakken is de hoeveelheid opmerkingen langer dan de reader van het vak zelf en de reacties van de docenten zijn geweldig. Ze houden van tips, zijn over het algemeen niet te beroerd dingen grootschalig om te gooien en grijpen de feedback met beide handen aan. 

Niets verbaasde mij dan ook sterker dan die laatste pagina toen ik onlangs de vragenlijsten ‘nieuwe stijl’ mocht invullen: de limiet is nu een magere tweehonderd tekens. Tekens! Zelfs menig Whatsappje is langer dan dat; deze slotalinea bedraagt er tot en met hier al 264. Na een half jaar is er nog niets veranderd. Is dit gewoon een foutje van iemand? Is men vergeten de standaardinstellingen aan te passen? Of vindt men dat de docent het voortaan allemaal zelf maar moet bedenken?

Deel dit artikel