CLMN | Te veel reclame en te veel bier

04/09/2012

Het is druk bij de opening van het academisch jaar. Ik ben ruim op tijd maar vind nog net een plekje op de laatste rij. Rector Hans van Duijn bijt de spits af met een lofzang over het nieuwe Bachelor College en hoeveel keuzevrijheid de nieuwe student wel niet heeft. In zijn enthousiasme vergeet hij zelfs af en toe zijn Engels, en gaat verder op z’n Rotterdams.

Maar net als ik me afvraag wat er nu zo revolutionair is (de wervingspraatjes tien jaar geleden waren precies hetzelfde en toen had ik ook al verplichte vakken en keuzevakken in de bachelor) wordt de volgende spreker alweer aangekondigd: Martin van Pernis, president van Kivi Niria. Hij komt helaas niet veel verder dan een vergelijking van het thema ‘educational fitness’ met de Olympische Spelen, en als ik om mij heen de Facebook-apps zie verschijnen, maak ik gebruik van het feit dat ik achteraan zit en pak de NRC van afgelopen weekend erbij.

Ik vind een ingezonden brief van een vader van een kersverse eerstejaars aan de TU/e die zijn beklag doet over de introductieweek. Er wordt te veel alcohol gedronken, en bedrijven misbruiken de intro voor reclamedoeleinden, is de strekking. (Martin van Pernis maakt ondertussen schaamteloos reclame voor Kivi Niria.)

Wat een burgerlijke preutsheid, is mijn gedachte. Hoewel, ik herinner me foto’s van de cantus met gieters bier die, waren ze van een ontgroening geweest, de betreffende studentenvereniging flinke problemen hadden kunnen opleveren.

Enfin, mijn aandacht wordt weer getrokken door psychologe Elke Geraerts. Zij komt tot de conclusie dat het mogelijk is je brein inderdaad fitter te maken. Interessant, maar niet erg verrassend. De uitreiking nog van een aantal prijzen, een show met steltlopers, en na ruim anderhalf uur aanhoren hoe geweldig de TU/e is, worden we naar buiten geleid richting het nieuwe MetaForum. Daar vliegen de biertjes je al om de oren. Misschien heeft die vader toch gelijk: te veel reclame en te veel bier.