Ik zie door de bomen het bos niet meer

10/09/2020

We kunnen het er unaniem over eens zijn dat de tijden turbulent zijn, zowel binnen als buiten de universiteit. Turbulent was voor mij ook het toelatingsproces voor eerstejaars studenten. Nou zal een binnenkomst nooit compleet smetteloos verlopen, maar de aanhoudende pandemie bombardeert ons zeker met meer obstakels. Moest de weg zo ruw zijn?

Aangezien fysieke interactie ongewenst is, vindt veel online plaats. Begrijpelijk, maar het brengt problemen met zich mee. Het ideaal zou zijn als er een à twee gestroomlijnde platformen zijn die mij alle benodigde informatie verschaffen. Helaas zijn het er aanzienlijk meer - onder andere Canvas, Teams, Outlook-mail, persoonlijke mail, Zoom en Osiris. Het gevolg is dat informatie langs mij heen schiet.

Naar mijn idee is de met platformen verzadigde markt de kern van het probleem. Het omhulsel dat om die kern heen zit, bestaat uit het chaotische mailverkeer en de onduidelijkheid van de eerdergenoemde platformen.

Te beginnen bij het mailverkeer: ik legde vaker de vraag bij vrienden of zij meer konden opmaken uit de inhoud van een mail, waarop ik het antwoord kreeg dat zij de mail niet eens hadden ontvangen. Daarnaast zou ik de sites die in gebruik zijn aan de TU/e, niet omschrijven als overzichtelijk; het kost meestal wat speurwerk om te vinden wat je zoekt.

Om de verwarring te bestrijden, zijn er altijd studenten, bewapend met ervaring, die bereid zijn om (meestal via Whatsapp) vragen te beantwoorden. Bij mijn studie, Data Science, wordt de groepsapp loeiheet van al het berichtenverkeer. Telkens als ik een blik werp op mijn Whatsapp, zijn er tientallen tot honderden ongeopende berichten. Dat het doorspitten van al deze berichten onpraktisch is, vergt geen verdere uitleg. Helaas bevatten ze soms belangrijke informatie of vragen (met bijbehorende antwoorden) die ik niet eens had kunnen bedenken.

Om antwoord te geven op mijn eerder gestelde vraag: nee, de weg had niet zo ruw hoeven zijn, en natuurlijk mag er enig initiatief van mij verwacht worden. Uiteindelijk zijn het enkel obstakels die overwonnen moeten worden; is dat niet uiteindelijk ook een van de redenen dat we ons aangemeld hebben voor een opleiding aan de TU/e?