Illustratie | Sandor Paulus

Tussen de oren | De volgende 60 jaar

25/04/2016

Niels Bohr zei het al: Voorspellen is lastig, zeker als het de toekomst betreft. Gelukkig heb ik een glazen bol ter beschikking die ik ter ere van dit TU/e-lustrum heb afgestoft, en stel de vraag: hoe ziet de TU/e er over 60 jaar uit?

Het duurt even voordat het beeld scherp is. Het begint met een vogelvlucht over een zonnige, groene campus, waar fruitbomen prachtige bloesems dragen, en de Dommel nog steeds traag door het landschap meandert. Wat direct opvalt, is de volledige afwezigheid van die verschrikkelijke parkeerplaatsen vol met auto’s, dankzij de elegante en milieuvriendelijke zelfrijdende autootjes die zichzelf buiten de campus parkeren. Ik zie overal kleine groepjes studenten samen zitten of wandelen. Hier en daar is ook een docent aanwezig, in geanimeerde discussie met studenten. Veel studenten lijken ouder te zijn dan hun docent. Wandelend onderwijs is overigens weer helemaal hot, met dank aan Plato en ultralichte transparante display- en communicatietechnologie.

Overal zijn zitjes, bankjes, koffiebars en loungeplekken om neer te strijken. Op de hele campus wordt gesport en gespeeld, en de centrale as van de campus bestaat uit een hip en grootschalig kinderdagverblijf, volledig geïntegreerd met een hightech Third Home voor ouderen (de ‘opa’s en oma’s’, waaronder een stevig aantal oud-TU/e’ers en hun partners). Het is tevens een living lab voor baanbrekende innovaties in cross-generationeel design - een juweeltje in de kroon van de faculteit Environment & Design, geboren uit het vroegere Bouwkunde en Industrial Design.

Grote collegezalen en powerpoint zijn gelijktijdig afgeschaft

Vergeefs zoek ik naar grootschalige collegezalen en tentamenzalen, maar ik begrijp al snel dat die zijn afgeschaft, gelijktijdig met het verbod op het gebruik van Powerpoint. Wat wel opvalt: tientallen pop-up labs overal op de campus waarin dag en nacht door studenten met verschillende achtergronden en niveaus wordt gewerkt aan specifieke problemen. Deze bruisende intellectuele snelkookpannen hebben al tot menig bedrijfje geleid, die even snel worden opgezet als dat er pizza’s naar binnen verdwijnen; pizza’s die in eindeloze smaakvariaties uit de Fab Food Fabricators komen rollen.

De voorbereidingen voor het 120-jarig lustrum zijn inmiddels in volle gang. Ik zie een paar 80-jarige oud-TU/e studenten met elkaar in gesprek over wie er straks het allereerste prototype van de antieke Bluejay drone gaat overhandigen aan de directrice van het Van Abbemuseum. Voorzichtig wordt het museumstuk opgestart. En ook al vliegt er wat stof van de rotors, hij doet het nog steeds…

Wijnand IJsselsteijn | hoogleraar Cognition and Affect in Human-Technology Interaction