TU/e kiest landschapsarchitect voor groene hart campus

MTD Landschaps-architecten is geselecteerd voor het ontwerpen van de Groene Loper op de campus. Dit Bossche bureau werkt de komende maanden zijn visie op het nieuwe, groene hart van het TU/e-terrein uit, samen met medewerkers en studenten van de universiteit. Dienst Huisvesting hoopt de eerste fase van de Groene Loper klaar te hebben tegelijk met de oplevering van het MetaForum (de vernieuwde W-hal) in het najaar van 2012.

Buiten studeren, verblijven en ontmoeten in een veilige, groene en gastvrije omgeving: zo ziet ing. Han Thijssen van MTD de beoogde Groene Loper. MTD werd deze maand gekozen uit zeven architectenbureaus, waarvan uiteindelijk drie bureaus onlangs aan de TU/e een visiepresentatie gaven.

Volgens ing. Boudewijn Elmans, projectmanager bij Dienst Huisvesting, heeft MTD een inspirerende visie op wat volgens hem de trekpleister en het visitekaartje van de campus moet worden. Onder andere TU/e’s ambities op het gebied van duurzaamheid en haar slogan ‘Where Innovation Starts’ komen daarin volgens hem goed naar voren. “Het gebied verkeersluw maken, mensen uit hun auto’s krijgen, is natuurlijk de grootste duurzame slag die je kunt maken.” Andere voorbeelden die Elmans noemt, zijn het gebruik van duurzame middelen om verlichting te laten branden, het zichtbaar opvangen van hemelwater en het inrichten van zelfvoorzienende buitenwerkplekken.

Een opvallend onderdeel in het eerste plan is de aanleg van een grote vijver bij de zuidkant van het Hoofdgebouw, op de plaats waar in een ver verleden al eens een waterpartij lag. Elmans benadrukt wel dat het om eerste schetsen gaat - en dat het bijvoorbeeld nog maar de vraag is of de genoemde waterpartij ook gerealiseerd wordt. “Misschien ligt ondergronds bijvoorbeeld wel allerlei ingewikkelde infrastructuur waardoor het niet kan.”

Expositie

Frank Meijer van MTD, de ontwerper van het project, spreekt van “een opgave op topniveau. Het betreft een groot gebied, een universiteit met flinke ambities, gelegen in de slimste regio ter wereld die bol staat van innovatie en vernieuwing. Het is een kunst om dit alles in de Groene Loper kwijt te kunnen, in samenspraak en samenhang met gebruikers en omliggende gebouwen. Het zou een mooie expositie kunnen zijn van alle kennis en de identiteit van de universiteit”.

Bij het uitwerken van zijn visie gaat MTD de komende weken onder meer ook in gesprek met mensen van de faculteit Bouwkunde en een afvaardiging van TU/e-studenten en -medewerkers. “Het is belangrijk dat er draagvlak is en dat mensen nu al een gevoel krijgen van wat er in dat gebied gaat gebeuren”, vindt Thijssen.

Het definitieve ontwerp moet begin 2012 klaar zijn, zodat in het voorjaar begonnen kan worden met de werkzaamheden. De eerste fase van de Groene Loper, ruwweg het gebied tussen het Limbopad en de W-hal, zou gereed moeten zijn tegelijk met de oplevering van het MetaForum (de vernieuwde W-hal), aan het begin van het collegejaar 2012-2013.