Lisa Scheenaard doet mee aan het WK voor universiteiten.

Bouwkundestudente gaat voor de top drie op WK

Lisa Scheenaard, masterstudente Bouwkunde en lid van studentenroeivereniging Thêta, doet van 7 tot 9 september mee aan het World University Championships Rowing in Kazan in Rusland. Lisa gaat voor een plek binnen de top drie.

Het is het tweede jaar dat ze in de klasse ‘dames skiff’ roeit en als je het haar een jaar geleden had gevraagd, had ze niet verwacht nu al op het WK te staan in haar eenmansboot. Maar hoe verder in het seizoen ze kwam, hoe beter het ging. “Het Nederlands Kampioenschap ging al erg goed, en bij de Holland Beker heb ik mezelf buitengewoon verrast.” De tijd die ze daar neerzette, was meer dan goed genoeg om geselecteerd te worden voor het WK voor universiteiten, in Nederland bekend als het FISU WK.

Ze vindt het nog moeilijk in te schatten hoe ze zal eindigen. “Ik weet nog niet wie zich verder hebben ingeschreven en wie mijn tegenstanders worden. Maar als ik kijk naar de tijden die op eerdere wedstrijden zijn geroeid, kan de top drie er in zitten. Daar ga ik in ieder geval wel voor.” Lisa gaat volgende week vrijdag, 7 september, de wedstrijd over een traject van twee kilometer roeien. Daarna weet ze of ze verder mag richting finale.
Het FISU WK wordt om de twee jaar gehouden. Thêtaan Youri Vaes werd in 2010 vijfde in de Lichte Mannen Skiff en Arjan Kuipers werd zevende in 2008 in de Mannen vier zonder.

Scheenaard heeft zich volop voorbereid op het WK, trainde onder meer in het voorjaar twee keer per dag in een trainingskamp in Spanje. Hoewel ze veel tijd steekt in het roeien, slaagt ze er in om erbij te studeren. Voorlopig probeert ze beiden te combineren: op hoog niveau roeien en haar studie Bouwkunde.