Op expeditie langs een versnipperde faculteit

Terwijl de studenten die dit studiejaar starten bij Wiskunde en Informatica, in een splinternieuw gebouw aan de slag gaan, moeten de eerstejaars van Technische Natuurkunde hun toekomstige ‘roots’ zien te vinden op drie plekken op de campus. Deze ochtend trokken ze op een faculteitsexpeditie langs Cascade, TNO en Spectrum.

Hopelijk is het beeld van een ontmanteld N-laag voor de introgangers van Technische Natuurkunde niet profetisch geladen. Het faculteitsgebouw dat op het punt staat gesloopt te worden, ziet er namelijk zeer naargeestig en grimmig uit. Als het met je studie ook die kant op gaat, ben je weer snel vertrokken uit Eindhoven. De volhouders kunnen over twee jaar in de nieuwbouw die wordt neergezet voor TN en Electrical Engineering. Op dit moment hebben hun generatiegenootjes bij Wiskunde en Informatica het beter getroffen: die kunnen in MetaForum direct aan de slag in een nieuwe glanzende kubus, die fier uitsteekt boven de nieuwe bibliotheek.

Dinsdagochtend gingen de eerstejaars van TN op zoek naar plekken waar hun versnipperde faculteit de komende jaren is ondergebracht. In Cascade is op de Van der Waals-kamer op de vierde verdieping nog niets te doen; de intropapa’s en -mama’s doen met de eerstejaars eerst het TNO-gebouw aan. Dat gebouw moet ook hen aanspreken, want het is van vrij recente datum en de ontvangsthal is duidelijk ontworpen om de bezoeker te imponeren. Wel is het proppen om met je hele introgroepje in een lift te komen.

Bij studentenonderwijsorganisatie STOOR op de tweede etage wordt aan de groepjes 1 en 2 net uitgelegd waar deze club voor staat: “Voor alles wat te maken heeft met het onderwijs aan de faculteit.” Ook handig om te weten: op de site van STOOR zijn een dikke vijfhonderd tentamens terug te vinden, waarmee je kunt oefenen. Om te checken wie tijdens het praatje het best heeft opgelet, volgt dan een kleine quiz: wie het goed heeft mag een gigantische spijker een flinke beuk geven in een boomstam. Na afloop wordt gemeten wiens spijker er het diepst in zit. De winnaar krijgt ooit nog wel een berichtje, belooft quizmaster en STOOR-medewerker Maarten.