Werktuigbouwkunde intro 2012. Foto | Bart van Overbeeke

Jo Bonten warmt Werktuigbouwkundigen op

De meeste kids kennen hem al van You Tube, veel papa's en mama's maakten maandag voor het eerst kennis met Jo Bonten. Hij verzorgde de warming up voor de spellen Stormbaan en Truck trekken waarmee de nuldejaars Werktuigbouw-kundestudenten zich die avond vermaakten.

Jo Bonten, zelf in 1980 afgestudeerd bij Elektro aan de TU/e, is matig tevreden over de inzet van de studenten. Hij probeerde ze op te warmen voor hun krachtmeting met de DAF XF 105 truck -zonder oplegger. Die moeten zij 15 meter vooruit trekken aan een touw. Maar daarvoor moet er een stormbaan worden bedwongen. Het opgeblazen plastic zakt onder het gewicht van de introgroepjes in het midden ineen en een aantal mooie blauwe plekken komt tevoorschijn.

Bonten is sinds een jaar actief op You Tube met filmpjes over zelfverdediging en overleven in het bos. De introcommissie vroeg hem voor de warming up en dat lijkt een geslaagde zet. De kids kennen hem en moeten om hem en zijn enthousiasme lachen. Maar zoals gezegd is Bonten zelf minder tevreden. "Een kwart van de studenten deed maar mee. Bij het opdrukken hielden ze er snel mee op." Zelf houdt hij niet van opgeven en met plezier pakt hij het touw om twee studenten te helpen de vrachtwagen vooruit te trekken.

Selfdefence by Jo Bonten

Jo Bonten out in nature