Het nieuwe honk van de Asfalthappertjes l Foto: Bart van Overbeeke

ESMC De Asfalthappertjes vreest nieuwe motorrijbewijs

De Eindhovense Studenten Motor Club De Asfalthappertjes vreest dat het aantal leden zal slinken door de invoering van het nieuwe motorrijbewijs in januari 2013. Dat zegt voorzitter Jorrit Huisman van De Asfalthappertjes.

Over een maand gaan de nieuwe regels in. De leeftijd om direct het rijbewijs te halen voor de zwaarste categorie motor gaat omhoog van 21 naar 24 jaar. Bovendien zullen jonge motorrijders die vanaf hun achttiende jaar starten op lichte motoren, na twee en vier jaar opnieuw praktijkexamen moeten doen voordat ze op een zwaardere motor mogen rijden.

Volgens Huisman wordt het halen van het motorrijbewijs hierdoor lastiger en duurder. Het zal studenten ontmoedigen om op een motor te stappen, meent de voorzitter.

De 125 leden van De Asfalthappertjes zitten sinds een maand in een nieuw honk aan de Kanaaldijk in Eindhoven. Vlak tegen de ringweg, dichtbij de TU/e campus. “De ruimte is iets groter, dat is een voordeel. Maar het gebouw is niet goed geïsoleerd. We hebben pas geleden de meterstand opgenomen en verwachten deze week de eerste rekening. We zijn bang voor een tegenvaller, dus we kijken er met spanning naar uit.”

De motorclub moest haar oude onderkomen op de Werf verlaten om plaats te maken voor nieuwbouw door de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM). De Zweefvliegclub Eindhovense Studenten (ZES) trof hetzelfde lot. Beide verenigingen delen nu broederlijk het pand aan de Kanaaldijk.

De TU/e neemt het grootste deel van de huur voor zijn rekening. Toch zullen de extra kosten voor de motorclub oplopen tot een paar duizend euro. Het bestuur van De Asfalthappertjes hoopt dat sponsors financieel zullen bijspringen. Anders zal een verhoging van de contributie onvermijdelijk zijn. Momenteel bedraagt die vijfentwintig euro per jaar. Voor dat geld beschikken studenten over een verwarmde plek om te sleutelen, inclusief een nieuwe motorbrug. Het nieuwe honk is verder uitgerust met een kleine bar en zithoek.

De luxe dat een eigen beveiligingsdienst een oogje in het zeil houdt, is voorbij. “Maar het nieuwe clubhuis ligt gelukkig niet afgelegen. En we hebben een stevige stalen poort”, verzekert Huisman lachend. Volgens de voorzitter voldoet de nieuwe stek prima. Toch vindt hij het ‘een beetje jammer’ dat ze de campus achter zich moeten laten. “We moeten ons op andere manieren zichtbaar maken om nieuwe leden te werven. Maar we blijven er zeker bijhoren. Volgende week houden we de constitutieborrel voor andere verenigingsbesturen. En wie weet, keren we ooit terug als het project Campus 2020 is afgerond.”