Parkeerzeer voor groene campus

Op dit moment telt het TU/e ­terrein 2.153 parkeerplaatsen, waarvan er volgens de beveiliging op drukke momenten 1.900 tot 2.100 worden bezet. Over een kleine twee jaar zijn er, diverse grote bouwprojecten verder, naar schatting nog 1.676 parkeerplekken.

Van de 3.300 TU/e-medewerkers komen er dagelijks 600 tot 700 met de auto naar het werk. Van hen woont 50 procent minder dan 7 kilometer van het universiteitsterrein.

120 euro per maand (beheer en onderhoud) kost één parkeerplek in de parkeergarages die de universiteit de komende jaren wil bouwen. Dat is 4 keer zoveel als een parkeerplaats op maaiveld­ niveau. De gemeente staat uitbreiding op maaiveldniveau echter niet toe.

7,50 euro betalen diensten en faculteiten vanaf 1 maart uit eigen zak  als ze hun gasten een uitrijdkaart willen meegeven. Een ontmoedigingsmaatregel: het normale dagtarief voor parkeren op  de campus bedraagt 5 euro.

• <link http: www.cursor.tue.nl fileadmin user_upload magazines nederlands external-link-new-window external link in new>Lees meer in Cursor 10