Academische jaarprijs voor fijnstof meten met iPhone

Het team van de Universiteit Leiden heeft gisteren de Academische Jaarprijs gewonnen voor een project om fijnstof te meten met een iPhone. De publieksprijs ging naar een team van de Rijksuniversiteit Groningen.

Het Leidse team kreeg gisteravond een cheque van honderdduizend euro overhandigd door demissionair staatssecretaris Halbe Zijlstra. Het wil een grootschalige fijnstofmeting houden met behulp van opzetstukjes voor de iPhone en een app. Het is de bedoeling dat volgend jaar tienduizend mensen aan het onderzoek meewerken en zo een fijnstofkaart van Nederland produceren.

Ook het publiek kon de afgelopen weken stemmen op de drie finalisten. Het Noordpoolteam van de Rijksuniversiteit Groningen won de publieksprijs. Tv-programma Labyrint wijdt komend seizoen een aflevering aan de plannen van het team voor een expeditie naar Spitsbergen.

De jury stond onder leiding van socioloog Paul Schnabel. De Academische Jaarprijs wordt sinds 2005 toegekend aan het team met het beste plan om wetenschappelijk onderzoek onder aandacht te brengen van een groot publiek.