loopbaan loopbaanontwikkeling carriere technische universiteit eindhoven

Career events als aftrap loopbaanproject voor OBP

Hoe vaak check jij je dromen? Met die vraag hoopt de TU/e haar ondersteunend personeel te prikkelen na te denken over werk en carrière. Over een paar weken worden voor deze medewerkers twee ‘career events’ gehouden waarop ze zich kunnen laten informeren over hun loopbaanmogelijkheden en instrumenten hiervoor aan de universiteit.

De aandacht voor loopbaanontwikkeling voor het OBP (ondersteunend en beheerspersoneel) is altijd wat achtergebleven ten opzichte van die voor het wetenschappelijk personeel, stelt Tineke van den Bosch van de Dienst Personeel en Organisatie (DPO). “Bij het wetenschappelijk personeel ligt het primaire proces van de universiteit, daar gáát het om. Wij OBP’ers zijn ervoor om te zorgen dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen, dat is evident. Maar juist daarom moet ook het OBP méébewegen; mensen moeten zich kunnen blijven ontwikkelen.” Ook twee Utrechtse onderzoekers concludeerden een paar jaar terug dat er weliswaar wel mogelijkheden waren en dat verschillende OBP’ers al mooie stappen hadden kunnen zetten, “maar er bleek gestructureerd niet zo heel veel te zijn”, aldus Van den Bosch. Ook merkten de onderzoekers onder meer dat medewerkers zich kennelijk niet altijd veilig voelen om eventuele loopbaanwensen bij hun leidinggevende aan te kaarten. Met de conclusies en aanbevelingen van de onderzoekers in gedachten ging de TU/e aan de slag met vier onderwerpen: functie-uitwisseling (bij welke andere ondersteunende functie, wellicht binnen een andere afdeling, zou je eens willen meekijken?), het TU/e Opportunity Program (voor een selecte groep getalenteerde medewerkers die willen doorgroeien), een intern opleidingsprogramma en de zogeheten functieplattegrond. De laatste is een internettool die onder meer inzichtelijk maakt welke OBP-functies er aan de TU/e en op welke plaatsen zijn en welke competenties daar bijvoorbeeld bij horen.

Het project Loopbaanontwikkeling voor OBP’ers gaat deze maand officieel van start. De aftrap gebeurt in de vorm van twee OBP@TU/e Career Events, waarmee de universiteit haar ondersteunend personeel meer inzicht wil geven in de loopbaanmogelijkheden en instrumenten hiervoor. Deze bijeenkomsten zijn op dinsdag 23 oktober (van 10.00 tot 12.00 uur) en donderdag 1 november (van 14.30 tot 16.30 uur) in de Senaatszaal in het Auditorium. Medewerkers kunnen zich online aanmelden.

Ter inspiratie: op deze site is ook het boekje ‘Wat doe jij?’ te downloaden, met dertien ‘inspirerende loopbaanpaden’ van OBP’ers.